MediaWatch

Regnskab: Ugebladsfald rammer Aller

Et gennemsnitligt oplagsfald på 7 pct. rammer koncernen, der fortsat får to tredjedele af sin omsætning fra ugeblade.

Det nordiske ugebladsmarked svinder, og det kan mærkes i Aller-koncernen, hvis økonomiske pulsåre - to tredjedele af nettosomsætningen - er netop ugeblade.

Koncernen har i regnskabsåret 2011/2012 set de ugentlige oplag falde godt 7 pct. - svarende til 200.000 ugeblade.

Nettoomsætningen steg 8 mio. kr. til 4.038 mio. kr - en vækst på 0,2 pct. og altså et stykke under inflationen i perioden. Bundlinjen er samtidig faldet 10 mio. til et samlet resultat efter skat på 210 mio. kr.

Ser man på driftsresultat, er det faldet fra 246 mio. kr. i 2010/11 til 143 mio. kr. Det skyldes - foruden de faldende oplag - udgifter til effektiviseringer og fratrædelser i de udenlandske datterselskaber og er derfor forventet, skriver koncernen i sin årsrapport. Koncernen betragter driftsresultatet som tilfredsstillende.

Fastholder markedsandel
Allers samlede oplagstab svarer dog omtrent til udviklingen på det nordiske markedet generelt. Koncernen fastholder med en markedsandel på 60 pct. sin position som Nordens suverænt største ugebladsudgiver.

Det skyldes blandt andet, at Aller har vundet markedsandele på det svenske marked, hvor Allers titler er faldet mindre end markedet generelt. Aller solgte gennemsnitligt 1.048.000 ugeblade om ugen i Sverige - mod 779.000 i Danmark og 422.000 i Norge.

Norge i rødt
Det største oplagsfald er sket i Norge. 12 pct. af ugebladsoplagene er tabt, og desuden har Allers norske datterselskaber gennemgået en række omfattende rationaliseringer.

Driftsresultatet (EBIT) faldt 68 mio. kr, og bundlinjen ender med et underskud på 38 mio.kr. mod et overskud på 54 mio. året før.

Også i Finland, Allers mindste marked, gik regnskab i rødt med et underskud på 4 mio. kr.

Venter på digital fremgang
Overgangen til digitale platforme er på vej flere steder i Aller-koncernen, der arbejder for at ændre omsætningen, så den er mindre afhængig af printaktiviteterne. Digitale produkter og ydelser udgør dog stadig blot 4 pct. af koncernens omsætning - samme andel som sidste og forrige år.

Derimod er omsætningen fra "øvrige aktiviteter" steget fra 10 pct. til 15 pct.

Aller har i året tilkøbt få selskaber. Blandt andet har Aller Norge investeret i selskabet Grete Roede A/S - Norges største aktør inden for personligt vægttab.

Allers danske datterselskab fremlagde i 2012 en strategi, der har som formål at sprede omsætningen på flere platforme og altså gøre selskabet mindre afhængigt af print.

- JHT




Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere