Udbrydere fra Idényt starter magasinkonkurrent

Det nye husstandsomdelte 'VoresVilla' vil fange de velstillede boligejere og tager annonce-konkurrencen op med det pressede Idényt.

Tre tidligere salgsfolk fra magasinet Idényt er gået sammen om at starte et nyt husstandsomdelt hus-og-have-magasin.

Gratismagasinet ’VoresVilla’, der udkommer til april, skal finansieres af annoncer og ramme over en million husstande. De tre partnere tager altså konkurrencen op med deres gamle arbejdsplads Idényt, dog med den twist, at de bejler til de særligt velpolstrede husejere.

”Vi går ind på det samme marked, men vi vil også gerne ramme et marked over Idényt og lave et lidt pænere hus og have-magasin, ” siger Michael Nielsen, partner i Vores Medier A/S, selskabet bag VoresVilla, og tidligere key account manager i Idényt.

De tre partnere forlod Idényt i kølvandet på nogle omfattende spare- og effektiviseringsrunder på gratismagasinet – den seneste i sensommeren, hvor Idényt skulle skære en tredjedel af den danske stab væk. De tre er ikke blevet ramt af fyringsrunderne, men valgte at gå selv, fordi de så et marked for et andet hus og have-magasin.

”Der har været en del sparerunder generelt på produktet (Idényt, red.). Der synes vi, at man er gået en forkert vej. Og det vil vi gerne gøre anderledes,” siger Michael Nielsen.

Læsere med råd til nye havemøbler
Det er det barske annoncemarked, der har stækket det Bonnier-ejede Idényt, men Michael Nielsen er ikke bekymret for at starte et magasin i en overlappende annoncebane. Noget af det, det nye magasin skal gøre anderledes, er nemlig at gå direkte efter et dyrt segment. 

”Vi vil blive omdelt til villaer, rækkehuse og gårde. Men vi segmenterer skarpere og vil gerne ramme mere præcist. Alle de lejere, som vi lidt kalder ”nitterne”, har vi segmenteret fra. Det samme gælder de allerlaveste indkomster,” siger Michael Nielsen.

VoresVilla har fået hjælp af mediebureauet Mediabroker til at ramme 1.019.000 husstande (Idényt udkommer til 1.516.000), der har en gennemsnitlig husstandsindkomst på 729.000 kr. og en gennemsnitlig formue på over 1 mio.kr.
Altså generelt boligejere med råd til at købe nye køkkener, stokroser eller teak-havemøbler.

Michael Nielsen fortæller, at den første kontakt til annoncørerne tegner godt.

Mere inspiration end gør-det-selv
Til at styre det redaktionelle, har VoresVilla hentet DR P4-redaktør Søren Rebbe ind som fast freelance-redaktør. Han skal holde snor i et magasin, der har hus og have som omdrejningspunkt, men – med Michael Nielsens ord – ramme ”niveauet over det, hvor man skal have alle med og skriver det, det er common knowledge for havefolk”. Mere inspiration, der udfordrer læseren, og mindre gør-det-selv-stof end Idényt, forklarer han.

Magasinet lanceres som en fireårlig-udgivelse med to forårsnumre og to efterårsnumre. På sigt, om nogle år, vil de dog gerne udkomme med seks – syv numre om året.

Forventer plus i år
Projektet er – udover de tre partnere - finansieret af en række interessenter. Blandt andet er designbureauet Republique, der står for den grafiske udformning af magasinet, med i ejerkredsen bag det nystiftede aktieselskab.

Michael Nielsen fortæller, at man forventer at nå break even allerede i år.

”Vi forventer ikke at komme ud med et bragende underskud – vi regner med break even i år ét. Men det er ikke en absolut nødvendighed for os, for vi har sikret os, at vi har lidt muskler bag, så vi kan klare det. Ellers havde vi ikke turdet kaste os ud i det,” siger Michael Nielsen. 

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også