Dalby: Det er slut med at slås

En umulig krig er slut, og nu skal der drives rentabel ugeavis i Kalundborg, siger Sjællandske Mediers topchef efter opkøb.
Thomas Bo Christensen

Fra d. 2. januar 2013 har Kalundborg ikke længere to ugeaviser, men kun én. Det er resultatet af, at Medieselskabet Nordvestsjælland i dag har købt Ugeavisen Kalundborg af Berlingske Media og fremover lægger avisen sammen med selskabets egen ugeavis i byen - Kalundborg Nyt.

Begrundelsen er klar - byen og dens annoncemarked er for lille til at have to ugeaviser, forklarer Torben Dalby Larsen, adm.direktør i Sjællandske Medier, der får Medieselskabet Nordvestsjælland under sig fra nytår, og som dermed har været ansvarlig for købet:

”Med de nuværende konjunkturer er der simpelthen ikke plads til to midtugeaviser i Kalundborg, hvis de skal være rentable. Så det er en konsolidering, fordi Kalundborg er en stor by, men ikke stor nok, og i stedet for at slås og slås, slår vi aviserne sammen og laver et bæredygtigt grundlag.”

Hurtig proces
Med overtagelsen er aviskrigen på Sjælland, der blev indledt i foråret 2010 med Berlingskes lancering af Ugeavisen Slagelse, endeligt slut.

Krigen har i Kalundborg har presset annoncemarkedet og været dyr for de to selskaber. Men hvor meget Medieselskabet Nordvestsjælland har tabt i den forbindelse, vil Torben Dalby Larsen ikke fortælle, ligesom han heller ikke oplyse størrelsen af købssummen, eller hvem af parterne der først tog kontakt.

Til gengæld vil han gerne sige, at købsprocessen er gået hurtigt – 8-10 dage – inden han kunne skrive under på en købskontrakt i går aftes. Men selv om selskabet er en konkurrent mindre efter Berlingske Medias exit, så er Torben Dalby Larsen påpasselig med at sætte forventningerne højt.

”Vi regner med, at det giver en sundere økonomi, og at der bliver muligt at skabe en rentabel ugeavis, som området er tilfreds med. Men vi har ikke en tro på, at markedet buldrer op det kommende år, men at vi maksimalt er i et fladt marked.”

Kalundborg Nyt skal stå øverst
Ugeavisen Kalundborg udkommer for sidste gang selvstændigt d. 27. december, hvorefter den lægges sammen med Kalundborg Nyt. Den nye, samlede avis kommer i en tykkere udgave og kommer til at bære begge navne, men med Kalundborg Nyt øverst på bladhoved og størst, forklarer Torben Dalby Larsen.

Han fortæller desuden, at der er en ”halv snes” ansatte på de to aviser i alt, og at Medieselskabet Nordvestsjælland har overtaget fem ansatte, mens andre er blevet hos Berlingske Media, der skal bruge de pågældende til andre opgaver.

”Det er klart, at den stab, der vil være fremadrettet, vil være den stab, vi skal bruge. Men det er vi ikke nået til endnu. Det hele er så nyt, men målet er at lave en ugeavis, der er rentabel, og det skal vi have det fornødne mandskab til,” lyder det fra Sjællandske-chefen.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også