Egmont: Vi er på udkig efter flere opkøb

Overtagelsen af Oxygen Medier er Egmonts tredje opkøb på kort tid. Torsten Bjerre Rasmussen tror på magasinmarkedet - både print og online.

Egmont tror på vækst inden for magasinbranchen og de online-medier, der omkranser den. 

Dagens opkøb af den resterende andel af magasinforlaget Oxygen Magasiner er Egmonts tredje opkøb på to uger. Gennem sit ejerskab i norske Nettavisen købte Egmont det, der er blevet kaldt norges Huffington Post, bloguniverset Blogg.no. Desuden har Egmont købt det norske magasin 'Lev Landlig'.  

Overtagelsen af magasinforlaget Oxygen Magasiner, som Egmont i forvejen ejede 53 pct. af, bunder i en tro på vækst i magasinmarkedet på både print og online.

”Vi ser gode muligheder for vækst i dette område for medier til forældre og børn. Både på print og online," siger Torsten Bjerre Rasmussen til MediaWatch.
 
”Generelt er vi ude for at se på attraktive opkøbsmuligheder både på print og online, ” siger han.

Ambition om at overtage hele Oxygen

Med Oxygen cementerer Egmonts sit ejerskab over de dominerende magasintitler for forældre og børn. Oxygen har tidligere forstærket sin online position over for det segment - blandt andet ved opkøb af sitet Mitbarnsnavn.dk.

Og der er mere vækst at komme efter i det segment, mener Torsten Bjerre Rasmussen. 
 
"Vi har valgt at opkøbe resten af Oxygen Magasiner, fordi vi synes, at selskabet har perspektiver – og så er det et område, som vi også selv har været på tidligere og hvor Oxygen har en stærk og førende position. I første omgang (da Egmont købte aktier i Oxygen Magasiner i 2011, red. ) var det et spørgsmål om at fusionere aktiviteterne, og i anden omgang er vi nu blevet enige med ejerne om at overtage resten af selskabet, fordi vi vil være nogle gode langsigtede ejere for Oxygen Magasine,” siger Torsten Bjerre Rasmussen, adm. direktør i Egmont Magasiner. 

Har der fra starten været en ambition om at overtage hele selskabet? 
”Der har ikke fra starten været en aftale om, at vi skulle overtage selskabet helt. Men vi har klart haft en ambition om, at det skulle ende 100 pct. på vores hænder. Det er gået relativt hurtigt, fordi vi har været rigtigt glade for den fusion,” siger han.

Forventer overskud efter år med minus

Ser man udelukkende på bundlinjerne i de seneste regnskaber, kan Oxygen Magasiner ligne en dårlig forretning. 2010 gav et underskud på 4,3 mio.kr., og i 2011 stod der -5,9 mio.kr. på bundlinjen. Men minus bliver til plus i 2012, har Oxygen Magasiners adm. direktør Henrik Løvstrøm tidligere fortalt.

Egmonts Torsten Bjerre Rasmussen vil ikke kommentere på regnskaber, før de offentliggøres. Men har er optisimistisk omkring situationen. 

”Det er klart, at vi investerer kun i selskaber, som vi forventer giver overskud. Og vores ambition for Oxygen Magasiner er, at det skal vokse fremover både på print og online, hvor vi fortsat ser gode muligheder,” siger han. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også