Aller-CEO: ”Hvis ikke vi ser resultater om et år, bliver jeg skuffet”

Aller Medias opkøbs-strategi skal give resultater på toplinjen – eller i det mindste udsigt til resultater - i 2013, siger Pål Thore Krosby.

2012 blev året, hvor Danmarks største bladhus Aller Media, vovede pelsen og lancerede en offensiv strategi baseret på innovation og opkøb i områder, som huset ikke før har vovet sig ud på.

Og 2013 skulle gerne blive året, hvor anstrengelserne giver aftryk på omsætningen. Eller i det mindste lægger fundamentet til nogle fundamentale forandringer.

”Vi arbejder målrettet med at tænke nyt og søge nye forretningsområder. Hvis ikke vi kan se resultater om et år, bliver jeg skuffet,” siger Pål Thore Krosby, adm. direktør i danske Aller Media A/S.

Ud i randområderne
Med Safari, som den treårige strategi er døbt, har Aller Media indstillet sig på en fremtid, hvor blade og magasiner presses af dalende oplagstal og ikke længere kan være husets eneste cash cow.

Den danske del af Aller, der henter 95 pct. af sin omsætning fra printrelaterede aktiviteter, vil sprede indtjeningen mere og accelerere innovationen og jage opkøbsmuligheder i ”randområderne” af mediebranchen. Og der skulle gerne være resultater om et år.

”Hvis ikke omsætningen har ændret sig i positiv retning på dette tidspunkt næste år, så vil den forhåbentlig gøre det efterfølgende. Vi vil have ting på plads i løbet af 2013, sådan at vi på årsbasis kan øge omsætningen og ændre sammensætningen af den,” siger Pål Thore Krosby.

Hvad det helt præcist betyder – hvilke og hvor mange virksomheder, der er i kikkerten, hvilke aktiviteter der ryger gennem innovations-afdelingen og bliver til rigtige produkter, vil han ikke kommentere.

”Om det er ti nye produkter eller to nye virksomheder, det betyder ikke så meget. Der er en ganske god volumen på vores arbejde med at tænke nyt og identificere ny forretning og det er relevante projekter, synes jeg. Hvis nogle af dem lykkes i 2013 , vil det gøre en økonomisk forskel for Aller Media,” siger Pål Thore Krosby.

Omsætningen skal hæves med et trecifret millionbeløb
Innovationsafdelingen, der er ledet af Pernille Aalund, har som konkret opgave at øge omsætningen med et trecifret millionbeløb i løbet af de tre år. Det er altså foruden den indtjening, som Allers forventede opkøb vil bidrage med. Midlet er at skabe en kontrolleret idé-udviklingsproces, der spytter 240 idéer ud om året og hurtigt kan ud- eller afvikle projekterne. 

2012 har også været et nedadrutschende år for de ugeblade, der er hjørnestenen i Allers forretning. Sladderbladene Billed-Bladet og Se og Hør, der er Allers mest læste blade, har tabt læsere og oplag hurtigere end de forudgående år. Begge har mistet ca. 70.000 læsere på et år. Men det rokker ikke ved de tidsrammer, der er lagt ud for Safari, siger Pål Thore Krosby.

”Fremdriften i Safari tager i udgangspunktet hensyn til det faldende bladsalg - det er en offensiv strategi. Der er mange ting, vi skal nå på tre år, men der er ikke lagt op til, at vi skal skynde os mere end det. Vi skal også formå at absorbere vores egne ideer og fremdrift," siger han.  

Første skridt taget
Strategien blev præsenteret i juni – og første skridt har været at få Aller, der gennem 140 år har været en bladudgiverorganisation, til at tage strategien og visionen om forandring til sig. Og dette første skridt er taget nu, siger Pål Thore Krosby.

”Udfordringen er at holde organisationen engageret, selv om der går tid. Medarbejderne skal forstå og tro på projektet om at identificere nye ideer og ny forretning, selv om der ikke er resultater lige med det samme. Det har været den største udfordring i begyndelsen på denne strategi, men jeg synes, at vi klarer det godt og vi er på rette spor," siger han.  

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også