DSB: Ud & Se blev ved med at koste penge

Trods forbedret økonomi, havde DSB stadig udgifter til Ud & Se. Udliciteringen skal fremtidssikre bladet økonomisk og redaktionelt, siger kommunikationsdirektør og udgiver, Jakob Høyer.

Økonomien og annonceindtægterne i Ud og Se er forbedret over de seneste par år. Men DSB tabte stadig penge på bladet, der nu udliciteres til Datagraf Communications. 

Det siger kommunikationschef i DSB og den ansvarlige udgiver af bladet, Jakob Høyer.  

”Vi har inden for de sidste to – tre år forbedret økonomien ganske betragteligt. Men Ud & Se er stadig et blad, som DSB har udgifter på. Ved at flytte den redaktionelle produktion ud af DSB, vil vi skabe en bedre økonomi i Ud & Se,” siger han til MediaWatch. 

Han ønsker ikke at komme med konkrete tal, men forklarer, at DSB lige nu er i en økonomisk situation, hvor man "ser alt igennem og kigger på, hvad der er det vigtigste.”

Fremtidssikre magasinet
Udliciteringen til Datagraf, der også producerer blandt andre 'Ugeskrift for Læger', skal ikke kun gøre bladet mere økonomisk gangbart - det skal også sikre den fortsatte redaktionelle udvikling, siger Jakob Høyer. 

”Vi mener, at det der bedst for Ud & Se at flytte hjemmefra. Det vil være med til at fremtidssikre bladet på to måder: For det første ved at skabe en bedre økonomisk balance, og for det andet kan vi udvikle os bedre redaktionelt i et miljø med flere magasinudgivelser. Det gælder også udviklingen af et digitalt magasin. Det har det bedre der, end i et togselskabet som DSB,” siger han. 

Datagraf Communications har tidligere håndteret annoncesalget for Ud & Se. Så valget faldt naturligt på dem, selv om også andre magasinhuse blev vurderet.  

Alle ansatte følger med
Alle magasinets ansatte rykker med til Datagraf. Der er tale om i alt tre ansatte: Redaktør Karen Garhn, en praktikant og bladets art director Katinka Bukh. Resten af magasinet produceres af freelance-fotografer og journalister. Og sådan vil det også være fremover, siger Jakob Høyer.

På det punkt adskiller processen sig altså fra den nylige udlicitering af Forbrugerrådets magasin Tænk, hvor hele redaktionen blev afskediget, da produktionen blev rykket over i Benjamin Media,

Det har været nødvendigt for at sikre, at magasinet i fremtiden vil bevare den særlige Ud & Se-identitet, siger Jakob Høyer.   

Hvordan kan I være sikre på, at Ud & Se kan bevare den redaktionelle identitet?

”Det kan vi på to punkter: Det har været en vigtig del af aftalen, at redaktionen følger med. At der er en fast redaktør og art director, der kendte bladet. Katinka Bukh har tidligere været ansat på redaktionen og har været med til at udvikle bladet, som det ser ud nu. Desuden er der i kontrakten en række punkter, der handler om kvalitet og om at bevare Ud & Se som det unikke magasin, det er."

Kan du komme med et eksempel på sådan en et krav i kontrakten?

"Nej. Men jeg er sikker på, at vi qua det, at redaktionen følger med til Datagraf, og at vi alle har et fælles ønske om at bevare bladets identitet, så skal det nok lykkes." 

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også