Ny IN-redaktør: Journalistikken skal være tungere

Der skal være mere journalistisk tyngde og mere fokus på "ansvar for eget liv", siger den nye chefredaktør på Aller-magasinet IN.

Spalterne skal være tungere og mere nærværende. Når Trine Nygaard Wibrandt sætter sig i chefredaktørstolen på magasinet IN den 1. december bliver det med ambitionen om mere journalistisk tyngde. Mode- og skønhedsstoffet skal fortsætte, som det kører nu. Men interviews og artikler skal have mere nerve.  

"Mit primære fokus bliver at styrke journalistikken i resten af
bladet (det, der ikke er mode- og skønhedsstof, red.).Artiklerne i IN tegner en vigtig del af magasinets profil, og jeg vil gerne bruge siderne ordentligt. Der skal være nærvær og mening i IN, og vi skal sørge for, at læserne får kvalitet på alle sider. Det kan være interviews med kendte eller ukendte kvinder, som har noget at sige om livet. Og det skal gribes an på en seriøs måde, så vi ikke bare skøjter på overfladen," siger Trine Nygaard Wibrandt. 
 
Der bliver ikke tale om nogen decideret relancering af magasinet. Mode - og skønhedsstoffet skal fylde lige så meget, som det har gjort hidtil. Men resten af siderne skal bruges mere fokuseret, mener hun. 

Ansvar for eget liv
"Der vil komme noget mere fokus på det, man kan kalde ”ansvar for
eget liv” – det kan være i forhold til karriere, økonomi og sund levevis. Det er områder, hvor jeg gerne vil give magasinet mere tyngde. Hvordan det præcist skal eksekveres, skal jeg tale med mine medarbejdere om, når jeg starter," siger Trine Nygaard Wibrandt.

INs nye redaktør kommer fra et job som redaktionschef på Aller-ugebladet Søndag. Søndag er rettet mod kvinder over 40 år, mens IN's aldersgruppe starter fem år tidligere. Det, de to magainser har til fælles er, at de taler til "veluddannede, intelligente" kvinder. 

Og den aktuelle diskussion om, hvorvidt det kan lade sig gøre et lave et intelligent dameblad - om der overhovedet er et marked for den slag, er skudt ved siden af,  mener Trine Nygaard Wibrandt

"Den diskussion der er om, at dameblade ikke er intelligente, er desværre meget unuanceret. Og det er ærgerligt. Der er mange eksempler på intelligente dameblade, som forholder sig til væsentlige aspekter af den moderne kvindes liv. Jeg mener, at IN er et af de magasiner.," siger hun. 

In.dk
IN klarer sig fint både læsertals- og oplagsmæssigt. Oplaget var i årets første halvår vokset 1 pct. til 31.735 eksemplarer. Mens læsertallet var steget  10,3 pct.
 
Magasinets akilleshæl har dog i nogen tid været websitet In.dk., der målt på brugertal er haltet markant bagefter konkurrerende sites. I maj i år havde Altfordamerne.dk rundt regnet 40 gange så mange brugere. 

"Udfordringen er, at tilstedeværelsen har været nærmest ikke-eksisterende. IN skal selvfølgelig have en stærkere position på nettet. Derfor har vi udarbejdet en digital strategi for in.dk, og vi har netop styrket de digitale ressourcer på redaktionen.," siger Trine Nygaard Wibrand.

Aller Media har tidligere på året udmeldt, at en ny strategi for In.dk skulle gennemføres i løbet af efteråret. 

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også