Cover-udgiver fyrer fire

Der er røde tal i forlaget Malling Publications, der har fyret fire ansatte og opprioriterer reklame- og kundemagasinerne.

Fire medarbejdere er blevet afskediget, og udgivelsesfrekvensen for magasinet, Cover Kids sænkes. 

Udsigten til underskud har fået Malling Publications, forlaget bag Cover-magasinerne og Horse Rider's Journal, til at skære ned og samtidig opprioritere produktionen af reklame- og kundemagasiner.
 
"Jeg kører røde tal i år, så vi går hele virksomheden igennem. Det betyder, at der har været nogle afskedigelser, og at vi har fundet nye kunder til Cover Creative (Reklamedelen af Malling-publications, red.) til næste år," siger forlægger og adm. direktør Malene Malling.

Der er nu omkring 30 ansatte på forlaget.

Cover Kids har haltet 
Det har været et generelt hårdt magasinmarked i år. Desuden har Cover Kids, der blev sendt på gaden i oktober sidste år, ikke kunnet bære en udgivelsesfrekvens på ni gange om året.

"Cover, Cover Man og Horse Rider’s Journal går fint annoncemæssigt. Kids er et andet marked, og det er det, der har været sværere. Vi lagde stærkt ud, men har måttet konkludere, at behovet ikke er til et nyt familiemagasin hver måned, som tiderne er nu," siger hun. 

Hun vil ikke gå i detaljer med, hvor ofte Cover Kids fremover skal udkomme. 

Dyre investeringer i nye titler
Malene Malling har markeret sig som en forlægger, der ikke har været bange for at tage chancer. Sidste år søsatte forlaget to nye magasiner - det internationale Horse Rider's Journal og Cover Kids. Og i år har forlaget lanceret herremagasinet Cover Man.

Men de ambitiøse investeringer har været dyre. Det kunne ses på regnskabet for sidste år, der viste et minus på knapt 1,5 mio. kr. Og det er også derfor, at Malene Malling nu vil fokusere mere på den mere lukrative reklame- og kundemagasindel i Malling Publications.

"Vi er ikke så voldsomt ramt af annoncemarkedet, og bladsalget er stadig fornuftigt. Men det er hårde tider, og vi har samtidig vovet pelsen og investeret i at sende tre nye blade på gaden inden for kort tid. Det er dyrt, og det har været nogle dyre år. Nu må vi prioritere på en anden måde og flytte nogle kræfter over i Cover Creative," siger hun. 

Indtil videre er der blevet lavet aftaler om kundemagasiner for blandt andre Magasin, fortæller hun. 

"Reklamedelen har altid været the backbone i virksomheden. Det er også den eneste måde, vi har kunnet finansiere nye magasiner på uden at været et gammelt forlag eller få investeringer udefra," siger Malene Malling. 

Hun forventer, at Malling Publications næste år vil køre med sorte tal hver måned. 

- JHT
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også