Horisont Gruppen mindsker overskud

Hvorvidt næste år ender i plus, er usikkert og afhænger af annoncemarkedet og investeringer i nye medier.

Mediehuset Horisont Gruppen A/S, der udgiver en række specialmedier og niche-erhvervsmagasiner, så overskuddet falde sidste år. Det skyldes det skuffende annoncemarked, men også at selskabet efter et godt 2010/11 har investeret i udvikling og hyret flere chefer ind. 

Selskabet, der bl.a. udgiver 'CSR', 'Installatør Horisont' og 'Supply Chain Magasinet', kom gennem regnskabsåret 2011/12 med et resultat på 325.000 kr. efter skat  -  væsenligt lavere end i 2010/11, hvor der stod 1,7 mio. kr. på bundlinjen.

Det lever ikke op til forventningerne, men partner og direktør Rasmus Brylle fokuserer på, at det dog er et plus.

"Det er klart, at efter et rigtig godt år får man blod på tanden. Vi
har lavet en del forbedringer i organisationen og ny teknologi, og vores forventninger lå en del højere end det, vi er havnet på. Det er lidt skuffende, men i et så presset annoncemarked er det godt gået," siger han.

Web-offensiv sat i søen
Mediehuset lancerede i juni et nyt digitalt annonceprodukt. For 1000 kr./måned kan annoncører tegne et 'Business Partner'-abonnement og feede indhold - historier, navnenoter, pressemeddelelser - ind på en særlig del af sitet.  Den såkaldte content marketing-tjeneste, kan sammenlignes med magasinernes advertorials: annoncer der mimer redaktionelt indhold men er deklareret som annoncer. 

Ifølge Rasmus Brylle bidrager annoncørerne nu til flowet på de forskellige sites med en til to historier per site per dag. Det er lidt under, hvad de havde forventet.

"Det er en tung vogn at starte, fordi vi skal samarbejde med
annoncørerne på en anden måde. Men vi har store forventninger til det, og jeg er sikker på, at content marketing vil få en langt større share af annoncemarkedet generelt," siger Rasmus Brylle.

Et nyt medie om året
Horisont Gruppen har en klar strategi om at føje flere medier til porteføljen. I kø ligger allerede et - færdigudviklet og klart til at gå i luften. Hvornår det bliver lanceret, afhænger af annoncemarkedet og konjunkturerne, men Rasmus Brylle håber, at det kan komme på banen i andet kvartal næste år.

Form- og indholdsmæssigt ligner det gruppens øvrige medier: Niche-erhvervsstof på print, web og nyhedsbreve. Hvilken branche det præcist henvender sig til, vil han ikke uddybe.

Planen er, at Horisont Gruppen på denne måde skal knopskyde med mindst et medie om året.
  
"Vi skal lave nye medier og minimum et om året. Det vil være
koncepter, hvor vi kan copy-paste produktionsmodeller og cms og det hele fra vores andre medier," siger han. 

Usikkert om overskud i 2012/13
I selskabets årsrapport skriver ledelsen, at man forventer et forringet resultat i  2012/13. Hvorvidt det kravler ned i rødt, vil Rasmus Brylle ikke gætte på. 

Det afhænger af annoncemarkedet og årsindbookningerne, der nu tikker ind inden nytår. Men også af, hvordan planerne om nye medier går.  

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også