Bonnier tror på mere stabile oplag

Mere effektiv markedsføring skal afbøde det seneste års oplagsdyk for magasiner fra Bonnier og datterselskabet Benjamin.

De tabte markant mere oplag end konkurrenterne, magasinerne fra Bonnier Publications og det Bonnier-ejede Benjamin Media.

16 af 19 titler så oplaget falde i første halvår 2012, en markant tungere statistik end hos Egmont og Aller. Fire titler tabte omkring hvert femte eksemplar. Værst så det ud for 'Penge og Privatøkonomi', der tabte 27,3 pct. af oplaget sammenlignet med samme periode i 2011, og 'Spise Bedre', der tabte 24,2 pct. 

Men Bonnier tror på, at kurven knækker og holder sig i ro de kommende sæsoner.

"Vi tror på mere stabile tilstande og et stabiliseret oplag i 2012 og 2013," siger viceadm. direktør i Bonniers Publications Jens Henneberg. 


Han sætter sin lid til en effektivisering af markedsføringen og Bonniers nye strategi Bonnier Publications Universe, der skal bruge digitale platforme til at lokke abonnenter til. 



Markedsføring i et hårdt marked 
"Først og fremmest er der grund til optimisme, fordi vi kan se, at vi får gode kunder ind fra vores sites. Og så ved vi, at vi kan opnå resultater ved at tilrettelægge vores telemarketing bedre," siger Jens Henneberg.

Han nævner som eksemepel, at Bonnier kan forbedre rytmen for, hvor ofte de ringer til mulige kunder - og blive tydeligere omkring, hvorfor de vil være gode kunder. 
Men det er et vanskeligt marked, og man skal "være oppe på tæerne" for at fastholde oplagene for tiden.

Redaktionelt er der fokus på, at bladene tilpasse læsernes ønsker og behov - men der er dog ingen nye titler eller større relanceringer på vej i Bonnier. Heller ikke for de magasiner, der har blødt mest oplag. Bonnier sætter investeringsmidlerne i udvikling af den nye strategi og selskabets digitale produkter.  

Overskud i 2012
Samlet er oplaget faldet med 10 pct. Men endnu er det svært at sige, hvad oplagsfaldet kommer til at betyde for Bonnier og Benjamin, siger Jens Henneberg. 

"Vi kan ikke for alvor sige det, før vi ser vores årsregnskab. Ikke alle dem, der tæller med i oplaget, er lige gode kunder, så et oplagsfald er ikke nødvendigvis lig med, at overskuddet falder dramatisk. Jeg tror ikke, at effekten bliver så dramatisk," siger Jens Henneberg og forklarer, at en del af den "ulønsomme" del af oplaget er skåret væk.
Det vil eksempelvis være abonnenter, der er hopper på rabat- eller spottilbud.  

I 2011 kom Bonnier Publications ud med et Ebita-resultat på 211 mio. kr. for den samlede forretning. Over 50 pct. af omsætningen kommer dog fra selskabets forretninger uden for Danmark.

Jens Henneberg regner med, at Bonnier Publications vil give "et godt overskud" igen i 2012.

- JHT 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også