En del af Watch Medier

MediaWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
09.10.2012kl. 11.44

Bonnier: Web skal skaffe magasinabonnenter

En læser skal ikke bare være en læser. Bonniers nye strategi skal få læsere til at tænke i brands i stedet for magasintitler.
af JULIE HORNBEK TOFT

Læserne interesserer sig for dinosaurer, hjernen og videnskab bredt. Så måske er de også vilde med at quizze på paratviden? Måske er de ekstra ivrige efter at læse greatest hits-artikler på nettet. Og måske er de glade for QR-koder, der giver ekstra info på mobilen. 

Magasinet Illustreret Videnskab er første testkanin for Bonnier Publications nye strategi: 'Bonnier Publications Universe'. Kort fortalt går den ud på at finde ud af, hvordan man kan skabe ekstra værdi omkring det enkelte magasinbrand på tværs af platforme. 

"Folk skal tænke, at de er brugere af hele Illustreret Videnskab-universet - ikke bare printabonnenter," siger viceadm. direktør i Bonnier Publication, Jens Henneberg. 

"Det er her vi investerer"
Bonnier Publications, der udgiver en række meget læste titler som Bo Bedre, I Form og guldægget  Illustreret Videnskab, er i færd med at finde ud af, brand for brand, hvordan man tjener penge på de gode ideer på nettet. De er startet med Illustreret Videnskab, og derefter vil magasinet 'I Form' komme under lup.

"Det er her, vi satser udviklingspengene de næste år. Vi har ikke planer om at udgive nye titler," siger Jens Henneberg.

Bonnier har nogle konkrete forretningsmæssige mål for strategien i 2014. Men detaljerne vil Jens Henneberg ikke afsløre, ud over, at det skal skaffe nye abonnenter og øge loyaliteten blandt de eksisterende kunder.

"Det er ikke nok at skabe mere opmærksomhed omkring vores brands eller mere eksponering, Det skal give kroner og øre i kassen," siger han.

Set i lyset af, at Bonnier og datterselskabet Benjamin det sidste halvår har oplevet et markant dyk i både læsere og oplag på en række titler, er der nok også brug for at se efter nye måder at fastholde og skaffe læsere på.  

Quiz-app og betalingsmur
Illustreret Videnskab-sitet Illvid.dk er relanceret med delvis betalingsmur. Eksempelvis er artiklen "Hvad nu hvis jorden ikke roterer?" gratis for alle. Mens fotogalleriet "Edderkopper har livsfarlig sex" kræver login. 

Derudover har magasinet lanceret en såkaldt augmentet reality-app, der kan føje ekstra 3D-dimensioner til magasintitlerne. I dette nummer kan man f.eks.holde Ipad'en hen over en dinusaur-artikel i magasinet, og vupti: En 3D-dino vader (digitalt) hen over siden. 
Desuden har Illustreret Videnskab lanceret app'en Quiz-battle, en slags online paratvidens-brætspil, der på få uger har fået over 125.000 brugere. Og især quizzer og gaming kommer til at fylde mere i porteføljen, siger Jens Henneberg.  

"Quiz-battle er et eksperiment. Men det viser, at der er noget i det her. Vi tjener lidt på opgraderinger (af det gratis spil til betalte versioner, red.), men det er først og fremmest kontakten til nye kunder, der har værdi for os. Vi bruger de omkring 125.000 mailadresser til at skabe kontakt til interesserede kunder," siger han. 

Web skal lokke
Strategien markerer et brud i Bonnier Publications web-strategi, siger Jens Henneberg. Oprindeligt var filosofien at generere online trafik og tjene annoncekroner på det. Men senere begyndte magasinhuset at se web som et sted, der kan skabe opmærksomhed for titlerne. Det er den tanke, de bygger videre på nu. 

"Vores sites har to funktioner: De åbne elementer skal lokke nye abonnenter til. De lukkede artikler er tilbud, der skal give abonnenterne merværdi," siger Jens Henneberg.

- JHT

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Uffe Weng/dr
Digital

Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex

Fremover kan man søge på bl.a. kategorier på indekset, der viser antallet af afspilninger og downloads af et udsnit af danske podcasts.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+
  • 24syv-direktør sår tvivl om måling efter nyt år med lave lyttertal

For abonnenter

Foto: Colourbox
Digital

Podimo indgår partnerskab om distribution med Oister

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

VG udvikler transskriberingsværktøj

For abonnenter

Foto: PR / Geelmuyden Kiese
Navne

Geelmuyden Kiese finder ny skandinavisk chef for public affairs

Schibsted er en norsk koncern, som bl.a. står bag medier såsom VG og Aftenposten. | Foto: Schibsted/pr
Digital

Schibsted lukker sammenligningsportal uden for Skandinavien

For abonnenter

Gitte Rabøl og Marion Hannerup fortæller om, hvordan de første to år af deres arbejde med mediebranchens kønsbalance i nordisk perspektiv har vist, at Danmark står bagerst i forhold til de andre lande. | Foto: Melissa Kühn Hjerrild
Fokus

Den danske medietop halter efter andre nordiske lande i arbejdet med ligestilling

For abonnenter

Læs også

Foto: Manu Fernandez/AP/Ritzau Scanpix
Digital

Streamingtjeneste dømt for brud på ophavsretten for streaming af fodbold

Ifølge Rettighedsalliancen har de mest populære pirattjenester, der tilbyder live-sportsbegivenheder, mere end en mio. danske besøgende om måneden.

For abonnenter

Foto: Jan Sommer
Aviser

JP/Politikens klimaambitioner er uberørte af sløjere økonomi

JP/Politikens Hus tilslutter sig internationalt initiativ og holder fast i klimaambitioner trods røde regnskabstal i 2022. Brug af klimacertifikater fortsætter, og den største udfordring er distribution.

For abonnenter

Foto: Aller Foto
Ugeblade & Magasiner

Aller Media hyrer ny direktør

Mediekoncernen forfremmer porteføljechef til at stå i spidsen for digital produktudvikling og brugeroplevelser.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Podimo indgår partnerskab om distribution med Oister – 16.29
  • VG udvikler transskriberingsværktøj – 15.30
  • Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex – 14.45
  • Geelmuyden Kiese finder ny skandinavisk chef for public affairs – 14.16
  • Schibsted lukker sammenligningsportal uden for Skandinavien – 13.17
  • Den danske medietop halter efter andre nordiske lande i arbejdet med ligestilling – 12.25
  • Politiker har separat telefon til Tiktok: Frygter datahøst – 11.45
  • Podimo ansætter produktdirektør og vækstchef fra techtop – 11.15
  • Postnords danske forretning giver stort underskud i 2022 – 10.46
  • Russisk domstol idømmer kritisk journalist otte års fængsel – 10.25
  • Aller Media hyrer ny direktør – 09.50
  • Streamingtjeneste dømt for brud på ophavsretten for streaming af fodbold – 09.33
  • JP/Politikens klimaambitioner er uberørte af sløjere økonomi – 08.25
  • Center for Cybersikkerhed hæver trusselsniveauet – 08.08
  • Hjemløseavisen Hus Forbi hæver prisen – 07.45
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren IT Supporter

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge