Bonnier: Web skal skaffe magasinabonnenter

En læser skal ikke bare være en læser. Bonniers nye strategi skal få læsere til at tænke i brands i stedet for magasintitler.

Læserne interesserer sig for dinosaurer, hjernen og videnskab bredt. Så måske er de også vilde med at quizze på paratviden? Måske er de ekstra ivrige efter at læse greatest hits-artikler på nettet. Og måske er de glade for QR-koder, der giver ekstra info på mobilen. 

Magasinet Illustreret Videnskab er første testkanin for Bonnier Publications nye strategi: 'Bonnier Publications Universe'. Kort fortalt går den ud på at finde ud af, hvordan man kan skabe ekstra værdi omkring det enkelte magasinbrand på tværs af platforme. 

"Folk skal tænke, at de er brugere af hele Illustreret Videnskab-universet - ikke bare printabonnenter," siger viceadm. direktør i Bonnier Publication, Jens Henneberg. 

"Det er her vi investerer"
Bonnier Publications, der udgiver en række meget læste titler som Bo Bedre, I Form og guldægget  Illustreret Videnskab, er i færd med at finde ud af, brand for brand, hvordan man tjener penge på de gode ideer på nettet. De er startet med Illustreret Videnskab, og derefter vil magasinet 'I Form' komme under lup.

"Det er her, vi satser udviklingspengene de næste år. Vi har ikke planer om at udgive nye titler," siger Jens Henneberg.

Bonnier har nogle konkrete forretningsmæssige mål for strategien i 2014. Men detaljerne vil Jens Henneberg ikke afsløre, ud over, at det skal skaffe nye abonnenter og øge loyaliteten blandt de eksisterende kunder.

"Det er ikke nok at skabe mere opmærksomhed omkring vores brands eller mere eksponering, Det skal give kroner og øre i kassen," siger han.

Set i lyset af, at Bonnier og datterselskabet Benjamin det sidste halvår har oplevet et markant dyk i både læsere og oplag på en række titler, er der nok også brug for at se efter nye måder at fastholde og skaffe læsere på.  

Quiz-app og betalingsmur
Illustreret Videnskab-sitet Illvid.dk er relanceret med delvis betalingsmur. Eksempelvis er artiklen "Hvad nu hvis jorden ikke roterer?" gratis for alle. Mens fotogalleriet "Edderkopper har livsfarlig sex" kræver login. 

Derudover har magasinet lanceret en såkaldt augmentet reality-app, der kan føje ekstra 3D-dimensioner til magasintitlerne. I dette nummer kan man f.eks.holde Ipad'en hen over en dinusaur-artikel i magasinet, og vupti: En 3D-dino vader (digitalt) hen over siden. 
Desuden har Illustreret Videnskab lanceret app'en Quiz-battle, en slags online paratvidens-brætspil, der på få uger har fået over 125.000 brugere. Og især quizzer og gaming kommer til at fylde mere i porteføljen, siger Jens Henneberg.  

"Quiz-battle er et eksperiment. Men det viser, at der er noget i det her. Vi tjener lidt på opgraderinger (af det gratis spil til betalte versioner, red.), men det er først og fremmest kontakten til nye kunder, der har værdi for os. Vi bruger de omkring 125.000 mailadresser til at skabe kontakt til interesserede kunder," siger han. 

Web skal lokke
Strategien markerer et brud i Bonnier Publications web-strategi, siger Jens Henneberg. Oprindeligt var filosofien at generere online trafik og tjene annoncekroner på det. Men senere begyndte magasinhuset at se web som et sted, der kan skabe opmærksomhed for titlerne. Det er den tanke, de bygger videre på nu. 

"Vores sites har to funktioner: De åbne elementer skal lokke nye abonnenter til. De lukkede artikler er tilbud, der skal give abonnenterne merværdi," siger Jens Henneberg.

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også