Global: Oh la la, Vanity French

Vanity Fair lancerer fransk magasin for at gafle europæiske læsere, redaktør fyret på grund af Kate-billeder og så varsler BBC's nye topchef ny digital strategi...

Redaktør fyret efter Kate-billeder
Redaktøren for den irske tabloidavis ’Daily Star’, Michael O’Kane, er blevet fyret, efter at han besluttede at trykke paparazzi-billeder af den britiske prinsesse Kate, der badede topløs på en ferie i Frankrig.
Billederne blev først bragt i det franske magasine Closer, og advokater for det britiske kongehus har meldt magasinet til det franske politi. Der er nu blevet nedlagt fogedforbud mod billederne i Frankrig. Det Italienske sladdermagasin ’Chi’ har også valgt at bringe billederne.
Kilde: Ft.com

Condé Nast barsler med fransk Vanity Fair
Magasinet har kæmpet med dalende oplagstal i USA i en længere periode, men nu vil Vanity Fair på jagt efter flere læsere i Europa. Næste år lancerer magasingiganten Condé Nast en månedlig udgave af Vanity Fair i Frankrig. Titlen vil være den samme, som det amerikanske magasin, men 90 pct. af indholdet i magasinet vil være unikt. Ifølge New York Times har Condé Nast allerede ansat ledere og redaktører til det franske magasin. Anne Boulay, der tidligere har stået i spidsen for det franske GQ vil blive chefredaktør.
Kilde: Nytimes.com


Aftonbladet satser på privatøkonomi
Den svenske avis Aftonbladet lancerer et nye site, der udelukkende handler om privatøkonomi. Det er planen at sitet ’Min ekonomi’ skal beskæftige mindst to fuldtidsjournalister og fokuserer på ”news you can use” i form af guides, eksperttips og nyheder. Målgruppen er de 20 – 39-årige, der har store økonomiske beslutninger foran sig. Redaktøren, Mikael Stengård, siger til Journalisten.se, at man med tiden vil tage betaling for nogle af netartiklerne.
Kilde: Journalisten.se


Ny BBC-chef vil have unikt digitalt indhold
George Entwhistle, BBC’s nye generaldirektør, sagde i sin tiltrædelsestale, at BBC skal sammensmelte tv-, radio- og onlineredaktioner, så den britiske public service-mammut kan levere ”genuint digitalt indhold for første gang”. Entwhistle, der afløser Mark Thompson i chefstolen, sagde i sin tale, at BBC hidtige model med at gøre konventionelt tv- og radioindhold tilgængeligt online, nu har nået sin naturlige grænse. Fra nu af skal BBC også skabe indhold tænkt og udviklet specifikt til de digitale platforme.
Kilde: Paidcontent.org

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også