DR og Aller deler 'Matador'-rettigheder

På trods af mulig 'Matador'-mætning i de danske hjem i efteråret, satser Aller Media på, at serien kan løfte fire ugeblade på oplagssiden som dvd-gave.
Per Fanefjord Laursen

Aller indleder i disse dage en storstilet 'Matador'-kampagne med dvd’er som købsincitament i blandt andet i Søndag, Ude og Hjemme, Se og Hør og Billedbladet.

Der følger en dvd med bladene i 15 uger, som skal agere løftestang for salg og oplag for alle fire ugeblade.

Særligt er det Se og Hør, der aktuelt skranter på oplaget. Det førende ugeblad tabte godt 10 procent af sit oplag fra første halvår 2011 til første halvår 2012, trods en relancering i foråret.

DR1 i forkøbet
Men Allers store dvd-kampagne falder sammen med, at DR1 hele efteråret viser Matador for syvende gang, endda på lørdage kl. 20.00.

Det kunne ligne et usædvanlig uheldigt sammentræf. Aller Media har købt samsalgsaktiviteten til Matador af Sandrew/Metronom, som har de nordiske dvd-rettigheder, samtidig med at DR samler ca. én mio seere til Matador i super-primetime.

Samlet interesseløft
“DR har været med til at acceptere, at det blev Aller Media der fik samsalgsaktiviteten til Matador,” siger kommerciel direktør Jesper Ulsø, Aller.

“Hos Aller ser vi det snarere som et løft og en øget interesse for serien, at DR genudsender den nu, mens Allers ugebladskøbere samtidig får mulighed for at købe serien til gensyn hjemme i husstanden eller f.eks. samle en dvd boks som en julegave.”

Tidligere har dvd’er kunne købes med Allers ugeblade, samtidig med at de kunne ses på tv. F.eks. Barnaby, Anna Pihl og James Bond, og her har interessen for at købe dvd’erne været stor, oplyser Jesper Ulsø.

Matador er den stærkeste
Desuden er Matador så folkelig en tv-serie, at den godt kan tåle at blive genset og på ny ligge under juletræet, mener Aller.

”Vi har gode erfaringer med at give vores læsere mulighed for at købe en dvd med et blad, især de klassiske danske film og tv-serier, men med Matador serien føler vi, at vi har fået den stærkeste serie, vi overhovedet kan komme op med. Det er en serie man bare gerne vil eje, og vi håber, at forbrugerne vil se den oplagte mulighed i f.eks. at bruge dvd’erne som julegaver i år”, siger marketingchef Morten Rud, Aller.

‘Matador’-markedet er allerede ganske godt mættet. I november sidste år var der solgt over tre mio. dvd’er med Lise Nørgaards populære tv-serie ifølge matadoronline.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også