Bonnier og Benjamin tabte magasinræset i første halvår

Bonnier og det Bonnier-ejede forlag Benjamin Media har tabt mere magasinoplag og flere læsere end konkurrenterne Aller og Egmont i årets første halvår.

Magasiner udgivet af Bonnier Publications og det Bonnier-ejede forlag Benjamin Media har klaret sig dårligere i læsertals- og oplagsræset end magasiner fra konkurrenterne Aller og Egmont i 1. halvår. 

16 af 19 magasintitler udgivet af Bonnier og Benjamin tabte oplag. Ser man på Allers magasiner, tabte 6 af 11 titler oplag, mens ingen af Egmont-magasinerne tabte oplag. Tværtimod steg Egmonts samlede oplag med 8,9 pct.  

Fire Bonnier og Benjamin-titler tabte mere end 19 pct. af oplaget fra 1. halvår 2011 til 1. halvår 2012. Værst så det ud for 'Penge og Privatøkonomi', hvor oplaget faldt med 27,3 pct. til 21.000 og madmagasinet 'Spis Bedre', hvor oplaget dalede 24,2 pct. og ramte 19.800.

I alt har Bonnier og Benjamin måttet skære næsten hvert tiende magasineksemplar. 

Flere Bonnier og Benjamin-magasiner tabte læsere
Også målt på læsertal skiller Bonnier og Benjamins magasiner sig ud. I en periode, hvor stort set alle konkurrenternes magasiner har fået flere læsere, har 8 af 18 Bonnier- og Benjaminmagasiner tabt læsere.
Det samme skete blot for 1 af 13 Aller-magasiner tabte, og alle Egmonts syv magasiner øgede læsertallet i perioden.

Både 'Penge og Privatøkonomi' og 'Magasinet  Bolig' vinkede farvel til ca. 9 pct. af læserne fra første halvår 2011 til første halvår 2012.

I alt øgede Bonnier og Benjamin læserskaren med 0,3 pct - mens Egmont til sammenligning nåede 15,1 pct. flere læsere. Allers samlede læsertal steg 6,9 pct. 

Tallene skal ikke ses som en fuldstændig opgørelse over tabte og vundne markedsandele. Nye magasiner, der ikke er blevet målt læser- og oplagstal på i 2011 og 2012, indgår ikke i optællingen. Det gælder blandt andre Benjamin-magasinet Liv, der ikke er målt læsertal på i 2011. Gratismagasiner som eksempelvis Bonniers Idényt er heller ikke talt med. 

Bonnier og Benjamin stadig størst
Bonniers og Benjamin har dog stadig den største magasinportefølje, der også tæller en række dominerende magasiner som Ilustreret Videnskab, der med en halv mio. læsere er det mest læste magasin, Bo Bedre, der er markedets største og mest læste boligmagasin, Costume, der er det største modemagasin målt på oplag, og Woman, der er det mest læste damemagasin. 

Og Bonnier og Benjamin har forsat fat i flest danskere hver måned. Samlet nåede deres 18 titler 3,62 mio. læsere per udgivelse.

Allers 13 magasiner ramte 1,54 mio. læsere, og Egmonts syv magasiner fangede i alt 740.000 læsere. 

- JHT

 
 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også