Egmonts små bolig- og madmagasiner vokser hurtigt

Slow cooking til mænd og eksklusiv indretning. Gastro og Rum fører vækstræset blandt mad- og boligmagasinerne.

De ligger stadig bagest i læsertals- og oplagsfeltet. Men Egmont-magasinerne 'Gastro' og 'Rum' har fart på.

De to magasiner har det til fælles, at de stiler efter læsere med smag for det eksklusive og lækre. Gastro er specifikt rettet til kogeglade mænd, mens boligmagasinet Rum har et mere maskulint og internationalt snit end de fleste boligmagasiner. Og den kombination er der fart på, viser læser- og oplagstal fra første halvår 2012.

Et vue over en udvalgt skare af de mest kendte mad- og boligmagasiner viser, at de to magasiner placerer sig i top tre - både hvad angår vækst i læsertal og oplagstal. 

Gastros oplag steg 31,4 pct. siden samme periode 2011, og er dermed det hurtigst voksende magasin målt på oplag. Dog er magasinet med 11.300 eksemplarer stadig det mindste magasin i feltet.

Rum indtager andenpladsen med en vækst på 15,6 pct. Men med knapt 18.000 læsere, er det dog også stadig et lille magasin. 

Læsertalsvækst
Ser man på læsertallene, og det gør især annoncørerne, er de to magasiner også blandt de hurtigst voksende. Gastro nåede 15,4 pct. flere læsere. Mens 13,5 pct. flere læsere bladrede gennem boligreportagerne i Rum. Her er billedet dog det samme: Den procentuelle vækst afspejler også, at læsertallene for de to magasiner har færre end halvt så mange læsere som segmentets tunge drenge.  

Det samme gælder den absolutte læsertals-højdespringer: Bonniers BoligPlus, der voksede 20 pct., men med et læsertal på 47.000 stadig er det mindst læste magasin i gruppen.

Tabte hver fjerde eksemplar
I den anden ende af vækst-skalaen ligger Bonniers 'Spis Bedre', der tabte en fjerdedel af oplaget. Fra første halvår 2011 til første halvår 2012 dykkede oplaget fra 26.200 til 19.800 eksemplarer.

Også Allers 'Mad og Bolig' havde svært ved at holde salget og måtte se oplaget rasle 20 pct. ned til 27.300 eksemplarer. 

Opalgsfaldet påvirkede dog ikke læsertallet for 'Spis Bedre', der i samme periode fik 5 pct. flere læsere. Mad og Boligs læsertal er heller ikke blevet rørt - det holdt præcist status quo på 182.000 læsere og forbliver dermed det næstmest læste boligmagasin. 

Bo Bedre tabte lidt
Ser man på absolutte tal, i stedet for vækst, er billedet overordnet det samme som sidste år: Bonniers Bo Bedre er stadig Danmarks absolut største boligmagasin. Målt på både læsertal og oplag.

Magasinet har dog tabt på begge fronter: Læsertallet er faldet 4,8 pct (det største fald i gruppen) til 415.000 læsere. Og oplaget er faldet 5 pct. til 74.650 eksemplarer. 

Til sammenligning har det næstmest læste magasin 182.000 læsere - Bo Bedre er altså stadig det eneste rigtigt dominerende boligmagasin i Danmark.

Et presset marked
I løbet af efteråret kommer der endnu en spiller på markedet. Aller barsler med 'Elle Decoration', der satser på boliginteresserede læsere med et internationalt perspektiv.

Det koncept har fået bekymrede ord med på vejen fra IUM, der betegner boligmagasinernes kamp for læsere og annoncører som som "benhård".

"Jeg vil tro, at der kan komme flere magasinlukninger, selv om der også kommer nye til. Jeg har svært ved at forestille mig, at alle boligmagasinerne kan være der," sagde Linda Christensen, kontaktchef ved IUM, til MediaWatch.
 
- JHT 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også