Kvindemagasiner vinder læsere

Der er flere læsere til alle de Gallup-målte kvinde- og modemagasiner. Men oplagene skrumper flere steder.

Godt nyt til magasinskræddere og moderedaktørerne: Alle de store mode-og kvindemagasiner, som Gallup måler læsertal på, vandt læsere i årets første halvår.

Ingen af de otte magasiner Eurowoman, Q, Woman, Bazar, IN, Tidens Kvinder, Costume og Elle tabte læsere.  

Læsertallene er afgørende for annonceindtægterne, og derfor må særligt Aller-magasinet Q være ganske glade: Magasinet øgede læsertallet til 98.000 læsere - det er  27,3 pct. flere end samme periode i 2011. Også Egmonts Eurowoman har haft nogle lokkende forsider. Læsertallet steg 14,9 pct. siden første halvår 2011. 

I den mest beskedne ende af vækstskalaen ligger Benjamin Medias 'Woman', der øgede læsertallet med 0,6 pct. 

Woman har stadig flest læsere
Trods den svage vækst beholder Woman dog førerpositionen som det mest læste kvindemagasin. Gennemsnitligt bladrede 173.000 læsere gennem hver udgave af magasinet, der i højere grad end konkurrenterne tilbyder læserne tips og guides til (sex-)livet med mænd.

Eurowoman ligger igen på en andenplads, men har dog med 157.000 læsere indhentet lidt af Womans forspring.

Malling Publications' modemagasin Cover debutterer på Gallup med 77.000 gennemsnitlige læsere og ligger dermed på en ottende plads af de otte magasiner.

Oplagstallene mere skrøbelige
Modsat læsertallene, så er de kontrollerede oplagstal kun pletvist opløftende. Flere magasiner har tabt oplag siden første halvår 2011.

Værst er det gået for Allers Bazar, der ifølge de kontrollerede oplagstal, har solgt 14,4 pct. færre eksemplarer i årets første halvår. 
Det er andet år i træk med mærkbare oplagsfald for Bazar, der siden første halvår 2010 er rutchet fra godt 30.000 eksemplarer til 21.500.

Bonnier-ejede Benjamin Media har også tabt oplag på Woman,der faldt 8,6 pct. til 37.500 eksemplarer. Også her er det en gentagelse af en kedelig tendens: For blot to år siden var Woman det suverænt bedst sælgende magasin med et oplag på 47.800. 

Costume størst
Sidste år blev Woman oplagsoverhalet af Benjamin Medias Costume. Og Costume fastholder positionen som det bedst sælgende mode- eller kvindemagasin i første halvår 2012, selv om magasinet også tabte 4,1 pct. af oplaget siden første halvår 2011. 

Egmonts Eurowoman har som det eneste blandt de otte magasiner formået at øge oplaget. 6,7 pct. er det steget, og overhaler med 30.100 eksemplarer konkurrenten Elle fra Aller Media, der har set et svagt oplagsfald. 

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også