Aller Client Publishing udvider med bureau-aktiviteter

Efterspørgsel efter kundemagasiner og flere typer af kommerciel kommunikation får Allers udgiver af gratis- og kundemagasiner til at udvide med ny afdeling.

Mens det generelle annoncemarked kurer nedad, oplever Allers selskab for gratis- og kundemagasiner, Aller Client Publishing, en stigende efterspørgsel på kommerciel kommunikation.

Det gælder både de mere redaktionelt-prægede kommercielle opgaver som kundemagasiner og rene pr, kommunikations- og kampagneopgaver.

Derfor opretter selskabet, der overordnet beskæftiger sig med gratismagasiner og kundemagasiner, en ny afdeling for forretningsudvikling.

”Vi har oplevet stor efterspørgsel efter kundemagasiner og kreative kompetencer til at udvikle virksomhedernes kunde- og markedskommunikation. Vi ser en tendens, hvor vores kunder i stigende omfang flytter marketingbudgetter fra ren reklame til magasinformater,” siger Heidi Lundehøj, head of client publishing i Aller Client Publishing.

Aller Client Publishing har inden for de seneste måneder udviklet  nye kundemagasiner for butikskæden Inspiration og for Fitness dk. Den nye afdeling skal styrke Allers aktiviter inden for de kommunikationsopgaver, der ligger ud over kommercielt-redaktionelt arbejde, og hører til et almindeligt full-service bureau: branding, onlinekoncepter, kampagnemateriale og pr. Håbet er, at kunderne også vil samle flere kreative og grafiske opgaver hos selskabet, fortæller Heidi Lundehøj.

”Omstrukturering er lykkedes”
Aller Client Publishing opstod, da Aller i januar lukkede gratismagasinet Chili og fyrede 19 medarbejdere. 

De overskudsgivende aktiviteter blev skilt ud i Aller Client Publishing, der nu håndterer de tilbageværende gratismagasiner som eksempelvis ’Where2Go’og kundemagasinerne.

Den manøvre er lykkedes og kan ses som en positiv bevægelse på bundlinjen, siger Heidi Lundehøj. Forretningen vil ikke give overskud i det indeværende regnskabsår, der blandt andet er tynget af udgifter til omstruktureringen.  Men Heidi Lundehøj forventer, at næste regnskabsår, der starter med oktober,  vil give sorte tal. Og det er især kundemagasinernes fortjeneste.

”Af de to divisioner, gratismagasiner og kundemagasiner, er det især kundemagasinerne, der kommer til at trække væksten,” siger hun.

Ifølge Heidi Lundehøj er omsætningen i kundemagasiner fordoblet både i sidste og indeværende regnskabsår. Helt så pæn en vækst forventes dog ikke fra næste budgetår.

”Allers markedsandel på client publishing markedet er nu så stor, at vækstraterne naturligt vil aftage, men der er ingen tvivl om, at vi fortsat vil øge vores forretning,” siger hun.  

Holder fast i gratismagasiner
Gratismagasinerne er dog stadig en del af kerneforretningen, og skal fastholdes som sådan, siger Heidi Lundehøj.

”Gratismagasinerne er ikke blevet mindre interessante. Efter vi lukkede Chili, er vi er gået videre med de sunde magasiner. Og det er nogle gode koncepter, ” siger hun.

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også