Abonnementstjenester som filmtjenesten Netflix (billedet), den amerikanske magasinkiosk Next Issue Media og musiktjenesten Spotify er fremtiden.
Abonnementstjenester passer perfekt til al digital indholdsproduktion, der kan kopieres i et uendeligt antal uden udgifter til tryk og distribution, og udnytter muligheden for - omkostningsfrit - at fange flere brugere og dermed flere annoncekroner. Det mener direktør for Innovation Lab, Mads Thimmer.
Han spår, at modellen - som de danske magasinhuse i øjeblikket har skudt til hjørne for en stund - vil blive oversat til alle medietyper - fra magasiner og film til aviser og bøger.
"Alt indhold, der kan digitaliseres, vil benytte sig af det her," siger Mads Thimmer til Politiken.
For ud over de ovennævnte fordele, har de digitale platforme den fordel, at de sladrer detaljeret om brugernes vaner og præferencer. Og det kan omsættes til mere effektive reklamer og dermed flere reklamekroner, siger han til Politiken.
Internetanalytikeren Jon Lund har tidligere anbefalet aviserne en lignende model, men de danske avishuse har tøvet med udsigten til at satse deres abonnentindtægter på modellen.
- JHT
Mere fra MediaWatch
Vestager forventer techlov træder i kraft inden for et år
Europa-Parlamentet arbejder på højtryk for at få stemt de to kommende techlovpakker igennem inden sommer, så de sidste skridt kan tages i efteråret. Allerede næste forår forventes store dele af de to lovpakker at træde i kraft, melder EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager og EU-parlamentariker Christel Schaldemose.