MediaWatch

Endnu lang vej til dansk "magasin netflix"

De amerikanske magasinlæsere fik for kort tid siden mulighed for at købe ad-libitum-abonnement til en god del af de mest populære blade og magasiner.

Fem store magasinhuse har puljet deres digitale magasiner i den digitale magasinkiosk'Next Issue Media', der er blevet sammenlignet med film-abonnement-servicen Netflix - bare til magasiner: For 15 dollars om måneden kan man læse alle de digitale titler, man orker.

De amerikanske magasinlæsere fik for kort tid siden mulighed for at købe ad-libitum-abonnement til en god del af de mest populære blade og magasiner.

Fem store magasinhuse har puljet deres digitale magasiner i den digitale magasinkiosk'Next Issue Media', der er blevet sammenlignet med film-abonnement-servicen Netflix - bare til magasiner: For 15 dollars om måneden kan man læse alle de digitale titler, man orker.

Danske magasinfans må dog væbne sig med tålmodighed. Det danske bladmarked tøver nemlig med at kaste sig ud i et lignende fælles arrangement. Frygten er, at man vil miste den livsnødvendige indtægt fra enkelte printabonnementer uden at kunne hente kompensation hjem på de store fælles digitale abonnementer.

"Vi er ikke afklarede på, om det er den rigtige vej at gå. På den ene side kan man give læseren mere, men vi er også bange for, at vi undergraver vores egen forretning ved at sælge mange blade til lav pris," siger Jens Henneberg, viceadm. direktør i Bonnier Publications.  

Afhængige af abonnementindtægter
Han forklarer, at magasinpriserne i USA er meget laverer end i Danmark, og at den amerikanske magasinforretningen i højere grad er bundet op på annoncesalg, hvilket gør det ekstremt vigtigt at ramme mange læsere - mens abonnementindtægterne spiller en mindre rolle.

"Vi har ikke samme annoncevolumen og vil ikke kunne give en kæmpe rabat uden en ekstra indtægt. Det er dilemmaet. Så lige nu er vi tøvende og venter lidt på, at det hele tager fart," siger han. 

Store planer i 2010
I det hele taget har de nordiske bladhuse sænket forventningerne til det digitale marked en smule, siden de tre store, Aller, Bonnier og Egmont, i 2010 lancerede Nordic Digital Magazine Initiative (NDMI). 

Dengang annoncerede bladhusene, at nu ville man gå sammen om et e-samarbejde på tværs af titler og landegrænser, for at give de skandinaviske læsere bedre og mere uniforme læseoplevelser digitalt. Den teknologisk udvikling gik stærkt fornemmede man, og mulighederne for en fælles netkiosk skulle undersøges. 

Men siden har der været tavst om NDMI. Og der er ikke kommet en fælles netkiosk. 

"Det var ikke det stærke forum, vi havde håbet på," siger Jens Henneberg der dog siger, at man stadig konstant undersøger de digitale muligheder. 

Vi overvurderede markedet
Problemet for NDMI var, at man havde overvurderet den teknologiske udvikling og læsernes digitale vaner. Læserne var ikke nær så hurtige til at vippe over på digitale platforme - og til at betale for det, som ventet. De første Ipad-magasiner solgte godt i første udgave, men så faldt interessen for de digitale magasiner igen.

"Da vi startede havde vi, sammen med de øvrige medarbejdere, en forestilling om, at markedet og udviklingen ville gå enormt stærkt. Men hurtigt indså vi, at det ville tage længere tid," siger Cato Broberg, der er digital direktør i Egmont Magasiner. 

NDMI arbejder stadig, men planerne om en fælles netkiosk blev sat på pause for at "afvente markedet". Men ikke aflyst.

"Vi tror fortsat på, at vi skal gøre det sammen. Men først når timingen er rigtig," siger Cato Broberg. 

Alternative løsninger hver for sig
"I løbet af de næste 12-18 måneder tror jeg, at vi vil se flere kommersielle muligheder for digitale magasiner. Både at de ændrer form, og vi vil udvikle måder at sælge dem på,  et eksempel, der bliver brugt meget i øjeblikket er, at man bundter det digitale magasin med printmagasinet," siger han.

Nu arbejder de forskellige magasinhuse i roligt tempo med at udvikle egne modeller. Den mest udbredte model er simple pdf-versioner, der kan downloades gratis til Ipads af abonnenter eller købes seperat i App-store.

Det er modellen hos Aller, der i maj og juni udgav størstedelen af deres blade og magasiner på Ipad.

Bonnier og Egmont er mindre ivrige efter at lægge magasiner ud digitalt. Man afventer forsigtigt markedets udvikling og har blot lavet digitale versioner af flagskibs-magasiner med en meget digitaliseret målgruppe.
 

- JHT

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Rapporter peger på flere triste nyheder for journalister

Flere fravælger at læse nyheder, unge mennesker opsøger dem ikke aktivt, og sociale medier har overhalet nyhedsmedier som hovedkilde for de unge til nyhederne. Branchen står med et tiltagende framenteringsproblem, og vi bliver nødt til at tale om det, lyder det fra Uffe Gardel, der har ført pennen i denne uges medieklumme.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs