Allers konkurrenter tøver med magasin-apps

Sidste uge lagde Aller 10 magasiner ud som apps med ét slag. Mediehusets konkurrenter Egmont Magazines og Bonnier Publications vælger en mindre konsekvent strategi og lancerer i stedet deres magasin-apps drypvist.
Sidste uge lagde Aller 10 magasiner ud som apps med ét slag. Mediehusets konkurrenter Egmont Magazines og Bonnier Publications vælger en mindre konsekvent strategi og lancerer i stedet deres magasin-apps drypvist.

Bonnier Publications har foreløbig lagt et dansk magasin på Ipad: Illustreret videnskab, der også var det første nordiske Ipad-magasin overhovedet. Bonnier Publications, hvis internationale fættermagasin Popular Science's magasin-app blev rost af selveste Steve Jobs, havde ellers store forventninger til app-markedet.

Men den ambitiøse Illustreret Videnskab-app med interaktive features har skuffet økonomisk, og siden har Bonnier Publications ikke lagt andre magasiner over på en app.

Det er ikke noget, vi tjener på
”Den har ikke solgt særligt meget, men vi har heller ikke været aggressive med markedsføringen. Det skyldes måske også, at prisen har været den samme som for det trykte magasin, og mange forbrugere forventer, at digitale produkter skal være billigere end papirudgaven. Det er ikke noget, vi tjener penge på,” siger Jens Henneberg, viceadm. direktør i Bonnier Publications.

Han fortæller, at Bonnier Publications barsler med en ny forretningsmodel, der fra oktober skal gøre det gratis at downloade app’en, hvis man i forvejen abonnerer på Illustreret Videnskab.

Et magasin ad gangen
For husets øvrige magasiner, der blandt andre tæller Bo Bedre og I Form, er der endnu ikke app-lanceringer  lige rundt om hjørnet.

”I forhold til vores andre magasiner, ser vi foreløbig på, hvordan det går med Illustreret Videnskab. Men det ligger som en ambition, at alle magasiner skal udkomme som app. Men det haster ikke,” siger Jens Henneberg.   Også Egmont venter og vurderer situationen for den enkelte magasintitel. Foreløbig blev danske Euroman lanceret på app i marts sidste år, mens også enkelte svenske og norske Egmonttitler er udkommet digitalt.

”Vi går ikke efter en fuldskala lancering af alle produkter. Vi tror på markedet på sigt, men der er relativt store forskelle i segmenter og målgrupper, og nogle produkter er mere klar end andre,” siger Torsten Bjerre Rasmussen, adm. direktør for Egmont Magazines.  

I modsætning til Bonnier Publications har Egmont haft positive oplevelser med deres magain apps og har også umiddelbart flere i pipelinen. ”Vi har generelt gode erfaringer med lanceringerne, og der er flere på vej. I løbet af et par måneder, vil der blive lanceret nye magasin apps,” siger Torsten Bjerre Rasmussen, der dog ikke vil komme ind på, hvilke titler, det drejer sig om.

Digitalt papir eller interaktivitet
Heller ikke når det kommer til udformningen af app’en, er strategien så straight som hos Aller, der har lanceret samtlige apps som ”en til en” bladre-versioner af magasinet.

Både Bonnier og Egmont planlægger at veksle mellem de rene bladre-pdf’er og så en mere interaktiv version med flere features og mere udnyttelse af de muligheder, det digitale medie forærer.

Illustreret Videnskab har fået den mere avancerede version, men man kunne forestille sig, at man til andre magasiner med mindre digitalt-interesserede læsere ville vælge den anden version, fortæller Jens Henneberg fra Bonnier Publications.  Det samme melder Egmont, der lagde ud med en Euroman-app, der skulle please de gadget-glade urbane mænd. ”Euroman er mere avanceret. Sådan skal det ikke være med alle vores magasiner,” siger Torsten Bjerre Rasmussen. - JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også