Større butik og færre annoncer presser JSL Media

Det er ikke nye forretningsinitiativer, der har manglet i udgiverselskabet JSL Media A/S, der i 2011 udvidede forretningsaktiviteterne betydeligt.

Det er ikke nye forretningsinitiativer, der har manglet i udgiverselskabet JSL Media A/S, der i 2011 udvidede forretningsaktiviteterne betydeligt.

Ved årsskiftet overtog selskabet udgiverrettighederne til det canadiske forlag Harlequins romantiske romaner fra Aller Media. Senere på året føjede JSL Media magasinet Bil Ekspressen til porteføljen - og fra 2. halvår 2011 også de fulde rettigheder til at udgive Vi med hund på det norske marked, som tidligere var delt 50/50 med Aller Media. Samtidig blev udgivelsesfrekvensen på samtlige magasintitler sat op, så de i dag udkommer 11-14 gange årligt.

Det gav JSL Media A/S en vækst i bruttofortjenesten i 2011 på 52 pct. (25,2 mio. kr. mod 16,6 mio. kr. i 2010), men bundlinjen er ikke fulgt med, viser det første samlede koncernregnskab fra udgiveren.
Efter skat landede årets resultat på 743.000 kr. et fald på godt en mio. kr. fra 2011-resultatet på 1,846 mio. kr.

Tre titlers annoncesalg svigtede
Det er da også spændet mellem top- og bundlinje, som direktør i JSL Media A/S og bestyrelsesformand i JSL Publications A/S, Jesper Sehested Lund, slår ned på som den væsentligste udvikling, regnskabet afspejler.

"Jeg er mest tilfreds med, at vi er lykkedes med at skabe en solid vækst i omsætningen og udvidet vores aktivitetsniveau betydeligt. Mindst tilfreds er jeg med, at vi ikke har været i stand til at vokse i indtjening i takt med ekspansionen. Det skyldes dels, at vi har været meget optagede af at skabe vækst, dels at vi ikke har performet godt nok på annoncesalg især på tre titler," siger Jesper Sehested Lund, der peger på titlerne Vi med hund, Mad & Venner og Golfmagasinet som de svageste annonce-led sidste år.

Kapitalforhøjelse sikrer likviditet
Med udsigten til en markant omsætningsvækst i 2011 lavede JSL Media A/S en kapitalforhøjelse på godt to mio. kr. i begyndelsen af 2011 for at sikre likviditeten, og egenkapitalen er i 2011 kommet i plus med to mio. kr. - en forbedring fra sidste års negative egenkapital på 700.000 kr., der blev konsolideret i forbindelse med kapitalforhøjelsen.

Egenkapitalen i de fleste datterselskaber er til gengæld negativ - driftsselskabet JSL Publications A/S og selskabet Mad & Venner Aps har sammenlagt negativ egenkapital på fire mio. kr. - mens Vi med hund A/S er undtagelsen med en egenkapital på 1,1 mio. kr.

"Det har ingen praktisk betydning, ud over at nogle af datterselskaberne har en gæld til moderselskabet. Det væsentlige er, at koncernen samlet set har en positiv egenkapital på to mio. kr.," siger Jesper Sehested Lund.

Titler landede lavere
Ifølge ledelsesberetningen leverede de fleste magasinudgivelser tilfredsstillende resultater sidste år. Undtagelsen er dog Mad & Venner, der kom ud med et minus før skat på 604.000 kr. For JSL Publications A/S steg resultatet før skat en anelse fra 476.000 kr. i 2010 til 509.000 kr. i 2011, mens JSL Rights APS (der bl.a. rummer Golfmagasinet, Jagt, vildt og våben og Bådnyt) endte på 866.000 kr. - næsten en halvering i forhold til 2010. Vi med Hund A/S mere end halverede overskuddet før skat, der gik tilbage med 386.000 kr. og endte på 261.000 kr. i 2011.

Overskrifterne for 2012 hedder fokus på drift og løbende effektiviseringer - og så færre nye tiltag.

"I år handler det om at få vækst i annoncesalget og fortsat have et fast blik på omkostningerne, så fokus på drift og knap så mange nye tiltag," siger Jesper Sehested Lund.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også