Idényt skal afskedige hver tredje medarbejder

Gratismagasinet Idényt er undervejs med en større sparemanøvre. Blandt andet vil magasinets stab i Danmark blive skåret med omkring en tredjedel, da ejeren Bonnier Publications vil centralisere en række nordiske magasinfunktioner i Stockholm. Effektiviseringen, der har været i gang i nogle år, har taget fart nu i takt med annoncemarkedets træghed, fortæller Idényts salgsdirektør og landechef Tommy Sverre Willumsen.
Julie Hornbek Toft

Gratismagasinet Idényt er undervejs med en større sparemanøvre. Blandt andet vil magasinets stab i Danmark blive skåret med omkring en tredjedel, da ejeren Bonnier Publications vil centralisere en række nordiske magasinfunktioner i Stockholm.

Effektiviseringen, der har været i gang i nogle år, har taget fart nu i takt med annoncemarkedets træghed, fortæller Idényts salgsdirektør og landechef Tommy Sverre Willumsen.

Bonnier Publications, der siden 2009 har været eneaktionær i Idényt, vil effektivisere samarbejdet mellem sine nordiske magasiner.

”Effektiviseringsprocessen begyndte på sin vis, da Kai (Dige Bach, der grundlagde Idényt i 1978) trådte endeligt ud af ejerkredsen, og vi gik over til at være en del af en nordisk organisation, der skulle samarbejde effektivt. Men den er speedet op af, at annoncemarkedet er under pres – specielt på priserne,” siger Tomme Sverre Willumsen.

2011 var et hårdt år for Idényt, der så årsresultatet falde fra 6,6 mio. kr. i 2010 til 3,9 mio. kr. i 2011.

”Det er blevet bestemt, at de ting, vi kan lave fælles for de fire lande, skal tage udgangspunkt i Stockholm, der sker altså en centralisering og det medfører automatisk en effektivisering,” siger Tommy Sverre Willumsen, der ikke kan give noget præcist beløb for, hvor mange penge, der skal findes i effektiviseringerne.

Men Tommy Sverre Willumsen regner med, at omkring en tredjedel af Idényts 33 medarbejdere i Danmark vil blive skåret fra med omorganiseringen, der ventes at falde på plads omkring årsskiftet.

”Jeg vil tro, at når vi har været hele strukturen igennem, kommer vi ned på et antal omkring 20 personer. Det er ikke noget, der er hugget i sten - om det er 19 eller 21. Det handler om at finde det optimale niveau i forhold til kvalitet og annoncer,” siger han.

For store til annoncørerne
Som hos nært sagt alle andre printmedier, er det annoncemarkedet, der volder problemer for Idényt. Tomme Sverre Willumsen fortæller, at Idényt oplever, at de kan have svært ved at få annoncører til deres magasin, der bliver læst af mere end 1,5 mio. læsere.

”Vi har den billigste kontaktpris for det segment, vi opererer i. Men vi oplever nogle gange, at mediebureauerne ikke bærer det igennem til deres annoncører,” siger han.

Han mener, at der er en tendens til, at man spreder en annoncekampagne ud over flere medier, fordi ”det ser bedre ud på en medieplan” end bare et enkelt medie, der ellers har lige så mange læsere.

Forventer sorte tal i 2012
Trods nedskæringerne og annoncekvalerne, forventer Idényt en stigning i bruttoresultatet på 3 pct.

”I markedet regner man generelt med en stigning på 3 pct. for det segment, vi opererer i – og det forventer jeg, at vi vil følge,” siger han.

Helt så nemt er det ikke med bundlinjen. Og det er blandt andet derfor, at ene-aktionæren Bonnier Publications A/S, har blikket rettet mod effektiviseringer.

”Bundlinjen er det, der sætter tingene under pres. Omsætningen er én ting, men hvis resultaterne ikke følger efter, må man finde besparelse i omkostningerne. Sådan er det, når man er i et aktieselskab, hvor der er en ejerbestyrelse, der vil have et afkast,” siger Tommy Sverre Willumsen.

Der skal være et afkast til aktionæren
Bonnier Publications A/S købte 60 pct. af Idenyt A/S i 2001, og de resterende 40 pct. i 2009. Sidste år, trak Bonnier Publications A/S et afkast på omkring 6 mio. kr. ud af Idényt A/S.

Selv om man som et datterselskab i en større medievirksomhed i forhold til et privatejet virksomhed kan arbejde med en længere tidshorisont på nogle investeringer, så er der et løbende krav på at levere varen, siger Tommy Sverre Willumsen. 

”Der er et benhårdt krav om at levere en vis bundlinje. Og vi forventer også at levere sorte tal i 2012," siger han.

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også