JP's 'Tabasco' magasin har fået navneproblemer

Jyllands-Postens nye gratis ungdomsmagasin 'Tabasco' er kommet i juridisk konflikt med en stærk sauce af samme navn.
Per Fanefjord Laursen

Jyllands-Postens nye ungdomsmagasin 'Tabasco', der lige er kommet på gaden, har fået juridiske problemer med sit navn.

Firmaet, der ejer retten til navnet Tabasco, har nedlagt fogedforbud, og nu skal Jyllands-Posten finde på et nyt navn, indtil sagen bliver afgjort, skriver Journalisten.

Efter at have distribueret halvdelen af oplaget på 20.000, blev Jyllands-Posten ramt af et fogedforbud midt i maj.

Rettighedshaveren til saucen Tabasco, McIlhenny Company, Louisiana, USA,  mener, at de ejer rettighederne til al brug af navnet.

Chefredaktør Henrik Thomsen medgiver, at der findes navnerettigheder i Danmark til en krydderisauce, men ikke til en printpublikation.

"Men de (McIlhenny Company) fik medhold i fogedretten, og så kan vi ikke gøre meget andet end at vente på, at sagen bliver endelig afgjort." 

Det er Sø- og Handelsretten, der skal afgøre om Jyllands-Posten har lov til at bruge navnet.

Der kan gå lang tid, før det afklares, men Jyllands-Posten har ikke tænkt sig at stoppe projektet. Magasinet får blot et andet navn, indtil sagen bliver afgjort.

Planen var, at magasinet Tabasco skal være gratis, ligge på ungdomsuddannelser og henvende sig til målgruppen 15-19 år. En forretningsmodel der minder om Chili Magazine, der blev lukket af Aller i januar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også