"Man må konstatere én ting om Costumes læsere: De elsker sko."

Det er ti år og 122 numre siden, Benjamin Medier lancerede modemagasinet Costume. Siden har magasinet fået ny ejer, da Bonnier købte Benjamin Medier, et søstermagasin i Norge og endnu et på vej i Finland. MediaWatch har i anledning af fødselsdagen stillet 10 spørgsmål til chefredaktør, Rikke Agnete Dam:   I de 10 år Costume har været på gaden ...

Det er ti år og 122 numre siden, Benjamin Medier lancerede modemagasinet Costume. Siden har magasinet fået ny ejer, da Bonnier købte Benjamin Medier, et søstermagasin i Norge og endnu et på vej i Finland. MediaWatch har i anledning af fødselsdagen stillet 10 spørgsmål til chefredaktør, Rikke Agnete Dam:

 

I de 10 år Costume har været på gaden ...

 ... hvilket nummer har solgt mest?
"To af de numre, der indtil nu har solgt allermest (uden
catwalk-tillæg eller andet ekstra med magasinet), er de to Costume med grevinde Alexandra på coveret. Første gang var hun stadig prinsesse, og interviewet kom på et rigtig godt tidspunkt, fordi det var med til at udbrede kendskabet til Costume, der dengang kun var 27 numre gammelt. Oplaget steg markant derefter. Det andet magasin kom på et tidspunkt, hvor folk gerne ville høre om, hvordan Alexandra levede efter skilsmissen, og hun var iklædt en Jesper Høvring-kjole på forsiden, som han havde designet specielt til det cover."

 

 

 

 

 



 ... hvilken redaktionel ide har sat standard?
"Det er helt klart ideen om og konceptet i, at Costume er et modemagasin – et magasin, der primært handler om mode, shopping og skønhed, og hvor emner som bolig, parforhold, mænd og selvudvikling, der ses i det typiske dameblad, stort set er sorteret fra. Eller optræder på en måde, der passer til Costumes koncept. På den måde er Costume den rene vare med et meget klart koncept, og vi oplever, at det er det, læserne elsker Costume for."



... hvilket interview var sværest at få hjem?
"Der har faktisk ikke været noget. Vi oplever, at en potentiel
interviewperson enten vil - eller ikke vil."


... hvilken bommert var den største i magasinet?
"Vi begik en fejl, da vi i efteråret 2011 lancerede Costume Awards.
Ikke at selve awarden er en fejl, tværtimod, den er fantastisk god og
brugbar, fordi det er læsernes afstemning, hvor de kan stemme på
blandt andet årets danske designer, skønhedsprodukt og nye butik. Men efter at have lavet et kæmpe stort arbejde med et Costume Awards-tillæg til magasinet, onlineafsteminger og omtale på Costume.dk, gjorde vi ikke nok ud af at give afstemningsresultaterne plads i magasinet. Det skyldtes to ting. Dels undervurderede vi læsernes interesse for vinderne, fordi vi tænkte, at vi havde givet læserne så meget om afstemningen undervejs, at de måske havde fået nok af Costume Awards. Dels havde vi kun et par dage fra afstemningsresultaterne var i hus, til magasinet skulle udkomme. Men det har vi så lært til næste gang, vi laver Costume Awards."


... hvilken forside var den sværeste at skyde?
"Det må være foldeud-forsiden i efteråret 2011 med de ni mest stilfulde danske kvinder, blandt andet Helena Christensen, Oh Land, Beate Bille, Karen Rosenberg, Stine Goya og Caroline Henderson. Vi fik ideen på et tidspunkt, der betød, at forsiden selvfølgelig skulle skydes i den måned på hele året, hvor det er allersværest at samle folk, nemlig juli. Samtidig skulle stylingen på forsiden også hænge farvemæssigt sammen, så den ikke fremstod rodet, som det kan, når så mange kvinder er på én forside. Men det lykkedes – forsiden er skudt over tre billeder og samlet derefter."
 

... hvilken historie gav mest respons?
"Det må være historien om, hvorfor kvindelige politikere ikke må gå med designertasker, som vi skrev i efteråret. Jeg tror, den store respons skyldes, at det er et emne, som mange undrer sig over stadig kan være aktuelt i 2012: Hvorfor skal kvindelige politikeres tøj kommenteres, når vi sjældent hører noget om mænds? For nylig læste jeg i Politiken et portræt af en ung kvindelig politiker fra Enhedslisten, hvor en forholdsmæssigt stor del af det handlede om, at hun gik i høje sko. Okidoki, ser man det ... Det virker besynderligt, at journalister stadig - mere eller mindre mellem linjerne - kan mene, at der er en modsætning mellem det at være dygtig og ambitiøs og det at være velklædt. Man ser ikke den samme holdning i medierne i lande som UK, Frankrig og USA. I mine øjne er det en gammeldags og fordomsfuld tilgang til et menneske - i dette tilfælde en politiker."
 

... hvilket nummer solgte hhv. flest og færrest annoncer?
"Det ved jeg ikke umiddelbart, men i fødselsdagsnummeret, som er på gaden nu, er der ekstremt mange annoncer særligt i forhold til, at vi er midt på sæsonen. I fødselsdagsudgaven er der blandt andet annoncer på tre opslag i træk fra den samme annoncør. Det har vi ikke gjort på samme måde før."

 

 

... hvilken modeserie burde ikke have været bragt?
"Der er ikke en modeserie, der ikke burde have været bragt, for så havde vi ikke gjort det. Når det er sagt, så oplever vi, at modeseriebilleder, hvor modellen ryger en cigaret, konsekvent får vrede læserreaktioner. Og i et af de nyeste numre, hvor der ellers er en super fin modeserie, 'Love Story', ryger en af modellerne på billedet. Hvilket jo så heller ikke er nødvendigt."

 
 

... hvilket citat var det klogeste?
"Uha, jeg har læst mange citater i Costume gennem tiden, som har
været tankevækkende gennem. Men jeg vil fremhæve et helt simpelt, der er i Costumes ånd, og som jeg mener, at sangerinden Duffy sagde. Det lød noget i retning af, at hvis "dit hår er glamourøst, gør resten ikke så meget". Så rigtigt på så mange planer."


... hvilken artikel på Costume.dk fik flest klik?
"Man må konstatere én ting om Costumes læsere: De elsker sko. Og det er en livslang og meget trofast kærlighed. Det viser sig også online, hvor den mest klikkede historie det seneste år på Costume.dk er ganske lige til, nemlig "Efterårets 100 hotteste sko". Den vakte begejstring."

 

 

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også