Flyvholm: Vi har brug for ro

Sammenlægningen af to aviser til Nordvestnyt har kostet mange penge og læsere. Men regningen er betalt, lyder det fra adm. direktør, Mogens Flyvholm.
Thomas Bo Christensen

Der er balance i økonomien, og fremtiden ser holdbar ud.

Sådan lyder det fra administrerende direktør og chefredaktør i Medieselskabet Nordvestsjælland efter det netop offentliggjorte årsregnskab for 2011. Samlet blev det til et lille plus på 0,5 millioner kroner – og det kan selskabet kun være tilfreds med, lyder det fra Mogens Flyvholm:

”Det, man skal være opmærksom på, er naturligvis vores omlægning af to aviser til Nordvestnyt. Vi har sat et forsigtigt skøn på fire millioner kroner i ekstraordinære udgifter til det, og ud fra den betragtning er et plus på 0,5 millioner kroner tilfredsstillende”.

Pengene til omlægningen af de to gamle titler Holbæk Amts Venstreblad og Kalundborg Folkeblad er hentet hjem igen, efter et salg af Lokalavisen Hornsherred til Politikens Lokalaviser, som indbragte ca. 3,3 millioner kroner, samt en ændret regnskabspraksis i forhold til afskrivninger, som betød et plus på ca. to millioner kroner efter skat.

Går lige op
Men er det holdbart, at det er salget af ugeavisen og nogle afskrivningstekniske ting, der gør, at I har overskud?
”Ja, det er det, fordi udgifterne til omlægningen på fire millioner ikke kommer igen næste år. Og salget af Lokalavisen Hornsherred er også en engangsindtægt, som hænger sammen med, at avisen ligger uden for vores pastorat, og vi derfor vil hellere satse på udgivelser i vores eget område. Og sammenlagt går det knap og nap lige op,” lyder det Flyvholm, der afviser, at det skulle være noget odiøst over den ændrede regnskabspraksis, som bl.a. betyder om, at selskabet i forhold til afskrivninger af tekniske anlæg og maskiner fremover ændrer levetiden fra 12 til 15 år.

Men selv om omlægningen er dermed er betalt, har den kostet dyrt, når man kigger på oplagstallene.

”Vi har lidt under sammenlægningen og ligger 17 procent lavere på oplaget i forhold til de to gamle aviser. Når man laver sådan en omlægning, rører man ved mange læseres vaner, og vi havde faktisk frygtet at miste en tredjedel. Men det lader til at have fundet et leje. Det interessante bliver, når vi til november kan sammenligne Nordvestnyt med Nordvestnyt og ikke de gamle titler,” pointerer han.

Ifølge ham bliver det fremover net-delen, der skal drive væksten hos Nordvestnyt, og ifølge Mogens Flyvholm oplever avishuset allerede pæne vækstrater:

”Vi forventer, at vi kan vækste endnu mere og også få mere ud af det annoncemæssigt. Hidtil har vores fokus været meget på print, fordi vi er blevet udfordret af konkurrence der. Men fremover vil vi satse endnu mere på nettet,” siger direktøren.

Konkurrence ikke kun dårlig
Netop konkurrencen på print har været hård, når det gælder ugeaviser, hvor Berlingske Media stadig udfordrer, efter at koncernen i 2010 blæste til kamp på ugeavis-området på Sjælland.

Selv om Berlingske har solgt ud af ugeaviserne igen, så har de beholdt nogle udgivelser – bl.a. i Kalundborg, hvilket har været en prøvelse for Medieselskabet Nordvestsjælland, og Mogens Flyvholm har tidligere fortalt MediaWatch, at det har betydet skærpet kamp om annoncekronerne i lokalområdet.

Men selv om han helst havde været udfordreren foruden, er det ikke alt sammen skidt:

”Det er selvfølgelig ubehageligt, når konkurrencen kommer, og vi skal naturligvis kæmper mere for annoncemillimeterne. Men vores tal viser, at vi ligger over indeks 100, og det er vi jo selvfølgelig godt tilfredse med,” lyder det fra Mogens Flyvholm.

Er der plads til både jer og Berlingske i området?
”Som det kører nu, er der tilsyneladende plads, men det er klart, at hvis vi sad alene, var der endnu mere plads til os. Men vi har ikke noget imod, at konkurrencen skærpes, selv om vi da helst så, at Berlingske ikke var her. Jeg ved ikke, hvor tålmodig Berlingske er, men vi kan godt holde til markedet. Vi har en hjemmebane-fordel.”

Ro på i 2012
Men selv om Mogens Flyvholm medgiver, at annoncemarkedet er presset, så er hans forventninger på annoncesiden til 2012 ikke udelukkende negative:

”Min mavefornemmelse ud fra de første måneder af året er, at det måske ikke bliver noget jubelår, men det virker heller ikke helt afskrækkende. Og heller ikke i forhold til, at vi omlagt to aviser til én. Det har faktisk ikke været så tosset.”

I årsrapporten skriver medieselskabet, at der er forventes et positivt resultat i 2012, men at ”forudsætningen herfor er, at der sikres nødvendige løbende tilpasninger af omkostningerne og opmærksomhed på nye tiltag, der kan give mere omsætning”.

Men ifølge Mogens Flyvholm er det ikke lig med fyringer:

”Vi skal bl.a. se på logistik og den slags ting. Det er sådan nogle ting, vi er på jagt efter. Men jeg ser gerne et 2012, hvor vi holder os i ro i forhold til medarbejderne. Det har vi brug for.”

- TBC

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også