DS: Annoncetab skyldes færre udgivelser

Det er historien om gyngerne og karrusellerne.
Thomas Bo Christensen

Det er historien om gyngerne og karrusellerne.

Nogenlunde sådan kan man opsummere udviklingen i fagbladenes annonceomsætning for 2011, hvis man spørger Danske Specialmedier. For selv om man i sidste uges undersøgelse af det danske reklamemarked fra Dansk Oplagskontrol kunne se en tilbagegang for fagbladene på tre procent på print i forhold til 2010, så fortæller tallene kun den halve sandhed. Ifølge Danske Specialmediers direktør, Christian Kierkegaard, modsvares tilbagegangen på print i grove træk af den vækst, som samme branche oplever på online-delen.

”Vi hører, at der en stigning hos bladene online, og derfor gætter jeg på, at der er nogenlunde status quo på annonceomsætningen. Men derfor er det naturligvis stadig ikke tilfredsstillende, når der er tilbagegang på print, fordi annonceindtægterne her udgør en vigtig del af bladenes finansiering. Men udviklingen er meget forskelligt fra blad til blad, i forhold til hvor meget de har tabt på printannonceringen. Men for de, der har tabt, er det naturligvis alvorligt,” lyder det fra Christian Kierkegaard, der dog mener, at tilbagegangen har en meget praktisk årsag:

”Det er vigtigt at huske, at mange blade har reduceret udgivelsesfrekvensen, og det er en væsentlig årsag til tilbagegangen. Og tager man samtidig tidens konjunkturer i betragtning, så kunne det være meget værre,” siger han.

Jobannoncerne halter
Christian Kierkegaard fortæller desuden, at tilbagegangen tillige skyldes, at fagbladene har oplevet markant nedgang i jobannoncerne, mens tekstsideannoncerne har holdt sig nogenlunde uændret. Men det betyder samtidig, at udsigterne for 2012 tegner lysere:

”Jobannoncerne tegner også en stor del af tilbagegangen. Både fordi de er flyttet over på online, og fordi der simpelthen er færre job. Men det betyder også, at der ikke er så meget mere at tabe på området, og på tekstsideannoncerne melder flere om fremgang i 2012. Så med mindre der kommer en ny finans- eller gældskrise, så tror jeg, at printomsætningen går nogenlunde i nul, mens der vil være en lille vækst på online. Men det afhænger som sagt meget af konjunkturerne,” siger direktøren.

Ifølge ham skyldes den formodede stigning på fagbladenes online-del, at bladene i de senere år har investeret kraftigt på området, men at det først er nu, at den indsats begynder at slå igennem i form af annoncekroner:

”Jeg tror, at fagbladenes satsning på at udvikle de digitale platforme har gjort det interessant for mange annoncører, og det virker som om, at markedet først er ved at være modent nu. Men det er stadig meget forskelligt fra fagmedie til fagmedie, hvor der skal satse. For nogle vil printdelen stadig være det vigtigste i fremtiden,” siger Christian Kierkegaard.

Den årlige reklameundersøgelse fortæller som sagt ikke noget om, fagbladenes annonceomsætning online, men af den kvartalsvise overvågning af annoncemarkedet - Annoncebarometeret – fremgår det, at en stadigt stigende omsætning er flyttet over på de digitale platforme. I annoncebarometeret er andelen opgjort til ca. 14 procent for hele året 2011.

- TBC

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også