Egmont: Bladlukninger vil fortsætte

Et fragmenteret bladmarked med flere og flere nichetitler og et presset annoncemarked gør et kritisk blik på bladporteføljen nødvendigt i Egmont Magasiner. Sidste år lukkede koncernen 'Sirene' i Danmark og 'Fit Living' i Norge og 'Blossom Magazine' Sverige for at konsolidere husets titeludbud, og den udvikling vil fortsætte, siger adm. direktør Torsten Bjerre Rasmussen, Egmont Magasiner.

Et fragmenteret bladmarked med flere og flere nichetitler og et presset annoncemarked gør et kritisk blik på bladporteføljen nødvendigt i Egmont Magasiner.

Sidste år lukkede koncernen 'Sirene' i Danmark og 'Fit Living' i Norge og 'Blossom Magazine' Sverige for at konsolidere husets titeludbud, og den udvikling vil fortsætte, siger adm. direktør Torsten Bjerre Rasmussen, Egmont Magasiner.

"Jeg tror, vi bliver nødt til at sige, at vi har så mange blade, at der heldigvis altid er nogle, der klarer sig bedre end forventet, men at der er desværre også nogle, der er på nogle markeder, der er under større og større pres, og som nærmer sig grænsen for, hvornår vi skal sige farvel og tak," siger Torten Bjerre Rasmussen.

”Vi elsker vores blade, og det er også det, der gør dem gode – og som samtidig gør det ufatteligt svært at lukke en titel. Men vi er nødt til at gøre det. Vi har ikke råd til ting, som måske kan blive godt om nogle år,” siger Torsten Bjerre Rasmussen, der samtidig understreger, at det i Egmont-regi vil være få blade, der rammer grænsen.

Ikke en håndfuld
”Vi kommer ikke til at lukke mange blade, for vi har ikke mange, der giver problemer. Det er ikke en håndfuld f.eks,” siger direktøren og forklarer, at ikke bare er konjunkturerne, der presser markedet, men også et overudbud af titler.

”Den udvikling kræver lavere og lavere breakeven-niveauer i de enkelte titler for at kunne klare sig i et marked, hvor nicherne bliver mindre og mindre,” siger Torsten Bjerre Rasmussen, der peger på PC-blade og barne-og forældreblade som nogle af de mest klemte markeder, mens boligområdet ikke synes ramt.

Usund markedsføring
En uheldig udvikling i kølvandet på markedstendenserne er ifølge direktøren, at den gave-markedsføringen af bladene, hvor der følger en læbestift, dvd eller shampoo med, næppe vil blive mindre.

"Det betyder, at det at tiltrække folk med alle mulige gimmicks desværre stadig er nødvendigt. Det er ikke sundt for markedet, men sådan er konkurrencesituationen," siger Torsten Bjerre Rasmussen, der dog håber, at Egmont Magasiner kan holde gave-markedsføringen nede.

"Vi skruer ikke op for det. Jeg håber tværtimod, vi vil skrue ned, for det er ikke en sund udvikling."

Læs også interviewet med Torsten Bjerre Rasmussen: "Vi skal være hårderere på omkostningssiden"

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også