“De nuværende læsertal afspejler det reelle niveau”

Sidste år i marts blev halvårs-læsertallene fra Gallup modtaget med en hovedrysten fra Aller Media. De viste faldt på omkring 20 pct. for flere magasintitler, hvilket dog var en forbedring fra tidligere målinger, efter at Gallup indførte en mere præcis metode, som medførte skarp kritik fra de tre store magasinudgivere.
MediaWatch

Sidste år i marts blev halvårs-læsertallene fra Gallup modtaget med en hovedrysten fra Aller Media. De viste faldt på omkring 20 pct. for flere magasintitler, hvilket dog var en forbedring fra tidligere målinger, efter at Gallup indførte en mere præcis metode, som medførte skarp kritik fra de tre store magasinudgivere.

Men i år har piben fået en anden lyd. Aller Medias magasin-læsertal går nemlig samlet set mest frem med knap 20 pct. trods oplagsfald for flere titler. Det er akkurat mere end Egmonts samlede læservækst på lidt over 18 pct. og Bonniers vækst på knap 11 pct.

Ingdal: Relanceringer har øget læsertallet
Modemagasinet IN er samtidig den af magasinhusenes titler, der øger læsertallet mest med 33 pct. til 145.000. Samtidig falder oplaget dog med næsten syv pct. til 32.000, og den manglende sammenhæng plejer normalt at falde magasin-direktørerne for brystet, når det sker med modsat fortegn. Men udgiverdirektør i Aller Per Ingdal mener, at forklaringen er flere loyale læsere. I lighed med de øvrige to store magasinudgivere har han desuden haft en "dialog" med Gallup om målingerne.

“Når IN, Q og Psykologi udvikler sig så positivt, som det er tilfældet, skyldes det, at vi har relanceret bladene i perioden, og at markedet har taget positivt imod de nye koncepter. Vi oplever, at læserne har en stærkere tilknytning til disse tre magasiner end tidligere, hvilket også betyder at vi har kunnet skrue ned for den del af oplaget, der er kampagnebåret. Magasinerne sælger ganske enkelt mere i fast abonnement og i løssalg end tidligere, mens andelen af nye og illoyale abonnenter er faldet - helt efter planen,” siger han.

"De nuværende niveau holder"
Nogle af bladene har haft svingende læsertal, tror I på en varig effekt af de nuværende læsertal?

“Ja, de danske magasiners læsertal ligger generelt på et pænt niveau. Og i hvert fald højere end sidste år, men dog lavere end med den gamle metode. Det er min mening, at de nuværende læsertal afspejler det reelle niveau for de fleste magasiner. Og derfor forventer jeg også, at de nuværende niveauer holder - eller udvikler sig i takt med oplagsudviklingen, set over en længere periode.”

Tal giver annonceeffekt
Ifølge Per Ingdal ser læsertallene ikke bare pæne ud på papiret. De har også gjort indtryk hos mediabureauerne, hvor gode læsertal er stærke kort i forhandlingerne om annoncekronerne.

“Det er en stor tilfredsstillelse at se, at det udviklingsarbejde vi har sat i gang på vores redaktioner i den grad har båret frugt, og at vi især på IN oplever en massiv fremgang i annonceomsætningen. Særligt er jeg tilfreds med den fornyede interesse blandt de store, profilerede annoncører, der nu igen køber annoncer i IN,” lyder det fra Per Ingdal.

Magasinhuse øger fokus på flagskibene
IN, Q og Psykologi er alle blevet relanceret med en skærpet profil og målgruppe for øje. Det gælder også eksempelvis Bonnier-bladet I Form, og magasinhusenes øgede fokus på at investere i- og optimere deres titler er et positivt træk, ifølge to mediabureauer.

Annonceomsætningen for magasiner og ugeblade voksede i januar med 21 pct. i forhold til januar 2011, men traditionelt står mediegruppen sidst i køen - eller i hvert fald efter tv - når medieplanerne skal skrues sammen. Årsforhandlingerne for tv er dog for nylig faldet på plads.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også