Indtjeningen dalede i JP/Pols ugeaviser og forlag

Sidste års investering i i alt 15 sønderjyske ugeaviser, Budstikken, gav lavere indtjening trods øget omsætning for de lokale ugeaviser i JP/Politikens Hus i regi af Politikens Lokalaviser - der udgør det største (redaktionelle) forretningsområde i mediehuset, hvis man ser bort fra de tre absolutte hovedforretninger Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politiken.

Sidste års investering i i alt 15 sønderjyske ugeaviser, Budstikken, gav lavere indtjening trods øget omsætning for de lokale ugeaviser i JP/Politikens Hus i regi af Politikens Lokalaviser - der udgør det største (redaktionelle) forretningsområde i mediehuset, hvis man ser bort fra de tre absolutte hovedforretninger Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politiken.

Politikens Lokalavisers omsætning rundede en halv mia. sidste år, 514 mio.kr., mod 462 mio. kr. i 2010. Resultatet før skat blev 16,8 mio. kr. og 12,4 mio. kr. efter skat - mod 27,7 før og 16,9 mio. kr efter skat i 2010.

Som et led i den sønderjyske investering blev Budstikkens ugeaviser relanceret på nettet og blev indlemmet i Politikens Lokalavisers netavis Lokalavisen.dk, der igennem 2011 forsætte væksten i  brugertal og endte året med 352.000 brugere i december - en stigning på 65.000 sammenlignet med december 2010. Hvor meget Lokalavisen.dk kapitaliserer på trafikken fremgår ikke af regnskabet fra JP/Politikens hus, der netop er offentliggjort.

"Ekspansion og vækst i aktiviteter og omsætning kendetegner Politikens Lokalaviser i 2011. Fuld effekt af opkøb opnås først fra 2012. Årets resultat er tilfredsstillende," lyder det i ledelsesberetningen.

Politikens Lokalaviser skar i slutningen af året forretningen til og reducerede antallet af stillinger i virksomheden med 53 som en konsekvens af opkøb og et annoncemarked, der slog mere eller mindre bak i årets sidste kvartal.

Også JP/Pol-koncernens forlag, JP/Politikens Forlagshus, måtte  skære forretningen til i efteråret, hvor huset gennemførte en større omorganisering, hvor fire medarbejdere blev fyret.

Efter et godt 2010, hvor JP/Politikens Forlagshus fik et overskud på 6 mio. kr. efter skat og 8,2 mio. kr. før skat - en fordobling fra 2009-resultatet - fik forlagshuset sidste år et resultat tilbage på 2009-niveau. Overskuddet før skat blev 4,7 mio. kr. og 3,4 mio. kr. efter skat. Omsætningen var nogenlunde på niveau med 2010 - 213,8 mio. kr. i 2011 og 215 mio. kr. i 2010.

Resultatet for forlaget, der bl.a. har spændingsforfatteren Jussi Adler-Olsen blandt de store omsætningsmotorer, betegnes som tilfredsstillende:

"Stor fremgang på fiktion, salg til internationale bogmarkeder og fortsat udnyttelse af eksisterenede partnerskaber er medvirkende til, at koncernens forlag har styrket markedspositionen og leveret et tilfredsstillende resultat i 2011."

Ugeaviser og forlagsvirksomhed hører til gruppen af datterselskaber i JP/Pol-koncernen, der samlet kom ud med et solidt overskud før skat på 239 mio. kr. og 175 mio. kr. efter skat sidste år.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også