8. marts: Hvad er problemet?

For nylig underskrev flere hundrede kvindelige journalister i Tyskland et krav om, at der skal indføres en kvote på minimum 30 pct. kvindelige ledere i den tyske mediebranche. MediaWatch har i anledning af kvindernes internationale kampdag spurgt en række danske mediekvinder, om de ville underskrive et lignende krav - og om hvilken ligestillingskamp, de ser som den mest aktuelle i den danske mediebranche - om nogen overhovedet ... God kampdag!  

For nylig underskrev flere hundrede kvindelige journalister i Tyskland et krav om, at der skal indføres en kvote på minimum 30 pct. kvindelige ledere i den tyske mediebranche. MediaWatch har i anledning af kvindernes internationale kampdag spurgt en række danske mediekvinder, om de ville underskrive et lignende krav - og om hvilken ligestillingskamp, de ser som den mest aktuelle i den danske mediebranche - om nogen overhovedet ... God kampdag!

 

"Man skal kigge på, om man kan skrue forestillingen om en chef og et chefjob sammen på en anden måde"
- Gudrun Marie Schmidt, Ibyen-redaktør, Politiken. Foto: Liv Ajse


Hvad er det største ligestillingsproblem i mediebranchen lige nu og hvorfor?

"Det er stadig mænd, der træffer størstedelen af beslutningerne i de danske mediehuse - og det er et problem for journalistikken, fordi vi jo også navigerer efter vores køn, når vi lægger linjen, finder satsninger, historier og kilder. Over halvdelen af Politikens læsere er for eksempel kvinder, og de skal repræsenteres i avisen her som andre steder. Når der er færre kvindelige ledere, tror jeg ikke kun, det skyldes, at kvinder ikke får chancen - men også at mange kvinder ikke tør eller har lyst til at være ledere. Fordi de ikke kan overskue ansvaret, mens de har små børn, eller fordi de ikke har lyst til at spille bad guy og risikere at træffe upopulære beslutninger. Hvis mediehusene vil have flere kvinder ind på chefgangen - og det er der heldigvis mange, der gerne vil - tror jeg, man skal kigge på, om man kan skrue forestillingen om en chef og et chefjob sammen på en anden måde. Jeg har selv små børn, og det betyder vanvittigt meget for min arbejdsglæde, at jeg kan mærke en forståelse for det fra min arbejdsplads."

Ville du selv tilslutte dig et ligestillingskrav ala den tyske mediebranche og hvorfor/hvorfor ikke?

"Hvis man endelig vil have kvoter, hvorfor hedder det så ikke 50 pct.? Det er ret mærkeligt. Men bortset fra det, tror jeg ikke, jeg ville skrive under på sådan et krav, nej. Jeg respekterer tanken bag kvoter. Alle kan jo konstatere, at der findes et usynligt fænomen, der skaber den kønsmæssige skævvridning - og med kvoterne forsøger man så at bekæmpe en usynlig fjende med et synligt våben. Jeg vil bare hellere tale om målsætninger i stedet for tvang. Allerede der, hvor nogle begynder at sige højt, at de gerne vil have flere kvinder på chefgangen, har man jo sat gang i en proces. Hvis man så også begynder at spørge kvinder, hvad der skulle til, for at de vil påtage sig ansvaret, så tror jeg, vi har gang i noget."

 

"Det er noget kvindelige medieledere hvisker om, når de er alene sammen."
- Suzanne Moll, chefredaktør, Radio 24syv

 
Hvad er det største ligestillingsproblem i mediebranchen lige nu og hvorfor?

"Det største problem er at man ikke mere kan tale ligestilling, uden at det hurtigt får en negativ eller ironisk drejning. Hvis man vil respekteres af (mandlige) kolleger, taler man ikke om det på mit niveau. Det er noget kvindelige medieledere hvisker om, når de er alene sammen. I større fora er det ikke et emne, men tallene taler jo for sig selv."

Ville du selv tilslutte dig et ligestillingskrav ala den tyske mediebranche og hvorfor/hvorfor ikke?

"Affirmative action skabte en bevistgørelse om ligestilling både på køn og race i blandt andet USA og det nye Sydafrika, så måske er det den bedste vej frem, selvom det er pinligt at skulle diskutere det i Danmark 2012. Jeg hører til dem, der mener, at kvoter for kvinder i bestyrelser er det eneste "brækjern" der kan bruges. Argumentet, om at der rekrutteres på kvalifikationer ikke på køn, holder simplethen ikke. Det handler jo ikke om kvinder, men om mangfoldighed."

 

 "Særligt på værtssiden er det stadig de unge behagelige kvinder, der dominerer"
- Maiken Wexø, chef for TV 2 Networks.


Hvad er det største ligestillingsproblem i mediebranchen lige nu og hvorfor?

"Jeg oplever ikke, at der er noget væsentligt ligestillingsproblem i branchen. De udfordringer, jeg ser i forhold til medierne på det her område, handler om, hvordan vi skildrer kvinder i medierne, og her savner jeg flere stærke rollemodeller. Særligt på værtssiden er det stadig de unge behagelige kvinder, der dominerer, og her ville det være rart at give plads til et mere varieret og nuanceret billede af kvinder med flere voksne og meningsdannede kvinder. Lotte Meldhede og Ane Cortzen er gode eksempler på kvinder, der udstråler intelligens og personlighed på hver deres meget forskellige måde."

Ville du selv tilslutte dig et ligestillingskrav ala den tyske mediebranche og hvorfor/hvorfor ikke?

"Jeg går ind for en periodisk indførsel af kvoter i forhold til sammensætning af bestyrelser, fordi jeg ikke ser nogen anden løsning. I det segment, som de danske bestyrelser repræsenterer, hersker der desværre en række fordomme omkring kvinder, som jeg kun tror, man kommer til livs ved at tvinge herreklubberne ud af deres komfortzone. Mange bestyrelser har en forestilling om, at kvinders mulige bidrag begrænser sig til de sociale og de bløde værdier, hvilket jo egentligt er lige så latterligt og ude at trit med virkeligheden som at forestille sig, at mænds styrke ligger i deres fortid som brutale jægere og krigere. Kvinder er lige så forskellige som mænd, og ligesom der findes mænd med meget bløde håndtryk, så findes der også stærke strategiske, visionære, forhandlingsskarpe og resultatorienterede kvinder. Og blandt de kvinder, der søger topledelse, er der nok flere af den slags end af de moderligt anlagte. Men hvad angår en kvote i forhold til mediernes ledelse, så oplever jeg ikke, at der pt. er noget at komme efter. Merete Eldrup, Lisbeth Knudsen, Mette Davidsen-Nielsen, Maria Rørbye Rønn og Gitte Rabøl tegner ikke et billede af en branche, hvor kvinderne har svært ved at komme til tops."

 

"Hvorfor ikke hylde, at der er dukket flere og flere dygtige kvinder op i topposter?"
- Katrine Memborg, chefredaktør, Aller Media

 

Hvad er det største ligestillingsproblem i mediebranchen lige nu og hvorfor?

"I dette spørgsmål i sig selv ligger en stor del af "problemet". Hvorfor gå ud fra, at der rent faktisk er et ligestillingsproblem i mediebranchen? Hvorfor ikke hylde, at der er dukket flere og flere dygtige kvinder op i topposter i mediebranchen de sidste par år? Men hvor er det trist, at det altid skal handle om, hvordan de her kvinder får børn, madlavning, yoga, ægteskab, slankekur osv. til at gå op i en højere enhed i selskab med karrieren. Det handler sjældent om mediekvindens handlingsplaner, strategier og indsatsområder i det pågældende firma. Måske et lille twist i portræt-vinklen ville kunne gøre meget for det såkaldte ligestillingsproblem. Et problem, jeg ikke nødvendigvis mener, er et problem."

Ville du selv tilslutte dig et ligestillingskrav ala den tyske mediebranche og hvorfor/hvorfor ikke?

"Jeg er generelt imod krav og regler, for så er der en tendens til, at kreativiteten og fokus forsvinder - kun på grund af et princip. Og er der en branche, der lige nu har behov for kreativitet og innovation, så må det være mediebranchen. Jeg mener, at den bedste - uanset køn - skal og bør være en del af en ledelse. Man kan og må ikke sætte det op i procentdele. Mon ikke det kommer helt af sig selv, når kvinder i diverse topposter rundt omkring begynder at fortælle om deres gode forretning fremfor, hvor hårdt det er at være kvinde på toppen blandt de mange mænd... Jeg kan i øvrigt informere om, at vi er flere kvinder end mænd i topledelsen på Aller Media.

God kampdag, kvinder (og mænd!)"

 

"Det er da nedladende at komme med på en kvote-billet"
- Merian Garde Gräs, journalist på Berlingske Nyhedsbureau og nomineret til årets Kravling for P1 dokumentaren 'Facebook-martyren'

 Hvad er det største ligestillingsproblem i mediebranchen lige nu og hvorfor?

"Konkurrencen er benhård i mediebranchen, og man skal holde sig til for ikke at blive glemt eller skrottet - for "der står 100 andre derude, som gerne vil have dit job". Det gælder sådan set både for kvinder og for mænd. Men kvinderne har det evige "problem", at de føder børn, der skal passes og ammes - og i den tid står deres karriere stille.

Jeg har ikke selv børn endnu, men overvejer snart at få det. Men jeg gør mig alvorlige overvejelser om, hvorvidt det vil sætte mig bagud i forhold til mine karrieremuligheder. Om andre tager min plads, mens jeg er væk - eller om jeg bliver rusten til mit arbejde og må begynde forfra, når jeg kommer tilbage. Og når jeg så kommer tilbage igen, er arbejdstiderne dårlige i forhold til et familieliv med børn.

Problemet er vel kombinationen af den hårde konkurrence og arbejdspresset - sammenholdt med kvindernes situation, når det kommer til at stifte familie."

Ville du selv tilslutte dig et ligestillingskrav ala den tyske mediebranche og hvorfor/hvorfor ikke?

"Nej, jeg ville ikke tilslutte mig kravet. Jeg tror ikke på kvinde-kvoter, hverken i mediebranchen eller i erhvervslivet. Antallet af kvinder på topposter vil blive naturligt forøget med tiden - vi ser det i skolerne og på uddannelserne, hvordan kvinderne stormer frem. Anerkendelsen af det kvindelige lederskab stormer med. Desuden tror jeg ikke, det gavner de kvinder, der i så fald vil besætte topposter i et sådant kvotesystem - det er da nedladende at komme med på en kvote-billet. "

 

"En diskussion, der udelukkende føres af og for kvinder."
- Lotte Folke Kaarsholm, international redaktør, Information



Hvad er det største ligestillingsproblem i mediebranchen lige nu og hvorfor?

"Jeg følger ikke rigtigt ligestillingsdebatten, så det er ikke et område
jeg kan sige noget særlig kvalificeret om. Måske at ligestillingsdebatten for ofte ses som en diskussion, der udelukkende
føres af og for kvinder - som når I på Mediawatch lige nu vælger kun
at spørge kvinder i jeres ligestillingsrundspørge her. Jeg tror
egentlig, I kunne finde mange mænd, der er mere optaget af
ligestillingsdebat, end jeg f.eks. er."

Ville du selv tilslutte dig et ligestillingskrav ala den tyske mediebranche og hvorfor/hvorfor ikke?

"Nej. Jeg ville meget nødig selv have fået min stilling gennem en
kvindekvote."

 

"Det er ærgerligt, at dygtige kvinder trækker sig væk fra karrieren så længe"
- Turid Fennefoss Nielsen, chefredaktør, Århus Stiftstidende.

 

Hvad er det største ligestillingsproblem i mediebranchen lige nu og hvorfor?

"Det største problem for ligestillingen i mediebranchen ser jeg i, at barselsorloven i sin fulde udstrækning stædigt klæber til kvinderne. Og det er i mange tilfælde vores egen skyld. Jeg synes, det er ærgerligt, at dygtige kvinder trækker sig væk fra karrieren så længe, som de gør. Når de så er tilbage, kigger de undrende på de mandlige kolleger, der i mellemtiden har sat sig på de sjove og udfordrende stillinger og har skudt sig i position til forfremmelser. Se dog at få jaget mændende hjem til ungerne i noget af orloven. Selv opfordrer jeg højlydt mine "barslende" fædre til at tage deres del af hjemmearbejdet. Men det har alt for svært ved at slå rod."

Ville du selv tilslutte dig et ligestillingskrav ala den tyske mediebranche og hvorfor/hvorfor ikke?

"Aldrig. I min drømmeverden består ledelsen i enhver virksomhed af 100 procent dygtige mennesker. Det er en falliterklæring og noget rædsomt klynk at kræve, at ens køn på nogen måde skal være en kvalifikation. Set i øjeblikket kan det virke tillokkende på den måde at få adgang til flere lederstillinger, men på den lange bane vil det være direkte skadeligt for ligestillingen. Tænk på, hvilke kort vi giver mændene på hånden, hvis de kan argumentere med, at man kun sidder i en lederstilling, fordi man er inde på et kvotekrav.
Ligestilling er en kamp, der skal kæmpes, og vi er kommet langt. Lad os ikke ødelægge det ved at devaluere vores køn og kræve særbehandling, som i virkelighedens verden garanteret risikerer at blive en maximum - ikke en minimumsgrænse."

- MW

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også