MediaWatch

DS: International kritik fældede magasin-moms

Især de kritiske reaktioner fra udlandet har fået skatteministeren til at udskyde den omstridte magasin-moms, vurderer Danske Specialmedier.

En ting er den hjemlige modstand - noget andet er international kritik. Det er især det sidste, der har fået skatteminster Thor Möger Pedersen (SF) til at udskyde den omstridte magasin-moms, der senest har mødt stor kritik fra amerikanske politikere og fra den amerikanske ambassadør i Danmark. Det mener direktør i Danske Specialmedier og kommende journalistisk direktør i Danske Medier, Christian Kierkegaard.

"Jeg synes, det er en klog beslutning, at man har lyttet til argumenterne for, hvilke konsekvenser lovændringen ville have. Jeg tror især, de udenlandske reaktioner, der har gjort forskellen. Man har ikke været opmærksom på, hvilken effekt forslaget reelt ville have i forhold til udenlandske magasiner og de begrænsninger af informationsudvekslingen, som loven ville medføre - hvor mange videnskabelige magasiner, der er vigtige for dansk forskning, det også ville ramme f.eks.," siger Christian Kirkegaard med henvisning til, at loven ville betyde voldsomme prisstigninger på de udenlandske magasiner, der sendes til danske abonnenter, og som ville blive pålagt et gebyr på 160 kr. af Post Danmark for toldbehandling.

Christian Kierkegaard nævner endvidere, at lovforslaget også var på kant med en række internationationale konventioner som medvirkende årsag til, at regeringen altså foreløbig har udskudt lovændringen.

Flytte tryk til baltiske lande
Målet med forslaget har først og fremmest været at hjælpe den grafiske branche, der må se trykordrer forsvinde til udlandet, fordi danske magasinudgivere i dag kan distribuere deres magasiner momsfrit herfra til danske abonnenter. Derfor har den grafiske branche set frem til lovændringen - men Christian Kierkegaard tror ikke, at den ville have gjort større forskel for trykkeriernes ordrebøger.

"Det ville ikke skabe flere job i den grafiske branche. Det, der ville ske, er, at udgiverne ville flytte tryk til de baltiske lande i stedet. Det eneste sted, loven ville skabe jobs er i Post Danmark," siger Christian Kierkegaard med henvisning til, at Post Danmark fremover skulle stå for toldbehandlingen af magasinerne.

Tolker du udskydelsen som, at lovforslaget reelt er faldet?

"Det tør jeg ikke sige. Man kan håbe, at det betyder, at momsproblematikken nu bliver taget op i helhed. Det her er kun et lille hjørne af problemet, der handler om, at der er meget forskellige momsregler i EU, og at udgiverne i Danmark er tvunget til at konkurrere med dagblade, der har nulmoms."

Men er der ikke en del spin i det argument - magasiner ligger vel ikke i direkte konkurrence med dagblade?

"Indirekte ligger de i konkurrence. Hvis man tager dagens Berlingske, følger der et sundhedsmagasin med avisen i dag, Sundt Liv, som konkurrerer med andre sundhedsmagasiner, men er en del af Berlingskes nulmomsede forretning," siger Christian Kierkegaard.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs