"Discountmodellen er farlig"

Aller Media og Egmont har indledt året med at lave spin-offs af deres ugebladsbrands.
MediaWatch

Aller Media og Egmont har indledt året med at lave spin-offs af deres ugebladsbrands.

Det gælder Hjemmet og Alt for Damerne fra Egmont samt Aller Medias Familie Journal, der alle tre har lagt navn og indhold til magasinkoncepter til en billigere pris, end hvad forlagenes øvrige magasiner koster.

Men den strategi møder skepsis hos landets tredje store bladudgiver Bonnier Publications, der også ejer Benjamin Media.

“Vi har selv prøvet noget lignende tidligere, og noget af det var positivt, andet var der ikke marked til. Det er klart, at bliver der for meget af den slags, så tror jeg, vi får et problem i løssalgsleddet, for der er grænser for, hvor meget forbrugerne kan konsummere, og hvor meget butikkerne vil tage imod,” siger Michael Cordsen, adm. direktør for Bonnier Publications.

"Vi kunne aldrig finde på at sælge magasiner billigere"
Michael Cordsen mener ikke, at det er den rette strategi at sænke prisen på de nye typer af magasiner, der pakketterer bladenes indhold på nye måder.

“Så ændrer man værdiopfattelsen af magasiner, derfor kunne vi aldrig finde på at sælge magasiner billigere,” siger han og suppleres af viceadm. direktør Jens Henneberg:

“Når vi laver genoptryk er det i luksusudgaver. Vi tror, at discountmodellen er farlig.”

Bonnier har tidligere blandt andet lanceret et spin-off på Bo Bedre, som skulle ligge over for en konkurrent. Derudover udgiver Bonnier også temanumre til Historie og Illustreret Videnskab, og i Norge udgives et magasin, der er baseret på en kombination af indhold fra de to magasiner.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også