“Vi gider ikke at deltage i et skakspil mellem de store spillere”

Bedst som gratisaviskrigen er endeligt afblæst, ulmer uroen for alvor på det lokale marked. Men frem for at bruge krudt på krigsretorik og strategiske opkøb, burde JP/Politikens Hus og Berlingske Media koncenterere sig om at lave godt indhold. Det mener Christian Lund Jepsen, adm. direktør for Den Sydvestjyske Venstrepresse, der ejer 13 ugeaviser, med henvisning til en Børsen-artikel tidligere på ugen om ugeavismarkedet som ny slagmark for de to koncerner.
MediaWatch

Bedst som gratisaviskrigen er endeligt afblæst, ulmer uroen for alvor på det lokale marked. Men frem for at bruge krudt på krigsretorik og strategiske opkøb, burde JP/Politikens Hus og Berlingske Media koncenterere sig om at lave godt indhold.

Det mener Christian Lund Jepsen, adm. direktør for Den Sydvestjyske Venstrepresse, der ejer 13 ugeaviser, med henvisning til en Børsen-artikel tidligere på ugen om ugeavismarkedet som ny slagmark for de to koncerner.

“Vi koncentrerer os, ligesom mange af de andre lokale medier, om at lave ugeaviser med et lokalt udgangspunkt og godt indhold. Vi gider sådan set ikke at deltage i et skakspil mellem de store spillere, og jeg kan egentlig heller ikke forstå, at de synes, det er værd at bruge tid på frem for at lave de ting, de tror på,” siger Christian Lund Jepsen og tilføjer:

“Det bedste er, at man gør noget, fordi man tror på det, og fordi man forventer, at kunder og annoncører vil tro på det. Ikke som et strategisk modtræk til noget andre gør.”

Næsten umuligt at forestille sig et salg
Han afviser desuden, at der er et 'til salg'-skilt på Venstrepressens ugeaviser, selv om han anerkender, at opkøbsmulighederne svinder ind, og at de derfor er en lækkerbidsken for markedets to største spillere.

“Jo, men der er bare det ved det, at selv om næsten alt er til salg i dag, så er vi det ikke. Vi har 1600 aktionærer, og vores vedtægter og økonomi er skruet sådan sammen, at det er næsten ikke til at forestille sig, at man kan sælge os," siger Christian Lund Jepsen.

Ingen interesse i at gå 'head-to-head'
Udover 13 ugeaviser ejer Den Sydvestjyske Venstrepresse halvdelen af Syddanske Medier med Berlingske Media som partner.

“Vores mission er at udgive ugeaviser til gavn for lokalsamfundet og de lokale handelsdrivende, missionen handler ikke om at gå “head-to-head” med andre udgivere,” siger Christian Lund Jepsen, som ikke giver meget for den krigsretorik, Gorm Wesing Flyvholm, senest har udtrykt over for Børsen.

“Jeg har fået JP/Politikens Hus herover i Sønderjylland med deres opkøb af Budstikken (som inkluderer 12 ugeaviser, red.), og vi konkurrerer er på livet løs, som man skal ifølge den danske konkurrencelovgivning, men derfor kan vi stadig tale sammen, ligesom jeg sagtens kan samarbejde med Berlingske Media,” tilføjer han.

Så du mener, at der er gået for meget strategi i opkøbene og udmeldingerne fra de store bladhuse?

“Ja, de lægger jo ikke skjul på, hvad det handler om, men det er sådan set ikke mit problem, for vi har det udmærket,” siger Christian Jepsen.

DSV tror på decentral strategi
Den Sydvestjyske Venstrepresse har valgt en mere decentral strategi end eksempelvis Politikens Lokalaviser, som har samlet en del af driften og administrationen af Budstikkens ugeaviser i Kolding og i den forbindelse opsagt en del medarbejdere.

Venstrepressens ugeaviser har dog netop fået en samlet redaktionschef, som skal styrke journalistikken i ugeaviserne.

Hvordan kan I klare jer over for JP/Pol og Berlingske som har gavn af stordriftsfordele og yderligere konsolidering?

“Det har vi været vant til i mange år. Der er ikke kommet ny priskrig af at Budstikken har fået ny ejer, selv om der selvfølgelig altid er konkurrence på pris. Vi tilpasser os selvfølgelig ved løbende at se på omkostningerne, men vi har haft et fornuftigt driftsresultat i 2011, og 2012 er kommet godt i gang, så det med at centralisere og rationalisere så voldsomt, tror vi ikke på. Vi forsøger at bevare de lokale arbejdspladser og at være så tæt på læserne og på annoncørerne som muligt. Men vi har heller ikke til formål et få et stort resultat, det skal bare være fornuftigt,” siger Christian Lund Jepsen.

Hvordan stilller I jer over for udmeldingerne fra de to store bladhuse - er deres adfærd til skade for det lokale marked?

“Hver gang nogen sætter prisen ned, lider andre skade, men konkurrencen handler ikke kun om pris. Den handler også om, at ugeaviserne har en høj kvalitet. Ugeavisen Esbjerg har for eksempel vundet priser og for eksempel er Ugeavisen Varde også af høj kvalitet, så de kan sagtens holde en højere annoncepris, fordi de bliver læst mere,” siger Christian Lund Jepsen.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også