Bonnier: Digitale investeringer tager tid

2012 bliver stadig ujævnt for Bonnier-koncernen, men adm. direktør Jonas Bonnier tror på stærk positiv trend i mediemarkedet, som betyder farvel til konsolideringer.
MediaWatch

I de kommende 18-24 måneder vil en positiv trend på mediemarkedet bide sig fast, og det betyder, at medieanalytikere og andre som råber på konsolideringer, ikke vil blive hørt.

Når det går godt, vil medierne nemlig selv drive tingene frem for at købe sig til dem, forklarer Jonas Bonnier, der står i spidsen for svenske Bonnier, til Børsen.

2011 var et omstillingsår for koncernen, 2012 bliver ligeledes "ujævnt" men i 2013 forventer Jonas Bonnier "et virkelig stærkt år", skriver Børsen.

Det lader dog hverken til at være det digitale område eller mobile medier, som topchefen sætter sin lid til, for det vil tage tid, før de digitale investeringer betaler sig, lyder det fra Jonas Bonnier.

"Mediehusene praler af, hvor meget mobil trafik de har, men det har jo ikke noget med sagen at gøre. Det er omsætningen, som tæller," siger han til Børsen.

Bonniers driftsresultat (ebitda) faldt med cirka 450 mio. kr. i 2011, hvilket blandt andet skyldtes investeringer, fremgik det af selskabets meddelelse i forbindelse med årsregnskabet.

I Danmark ejer Bonnier forlaget Bonnier Publications, Børsen, Canal 9 og SF Film. I alt ejer Bonnier 175 virksomheder i 16 lande.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også