"Der er en direkte konfrontation"

Frontlinjerne på ugeavismarkedet er trukket skarpt op mellem Politikens Lokalaviser og Berlingske Lokale Medier, der har hver sin strategi.
MediaWatch

I år kommer det ikke til at gå mere stille for sig på ugeavismarkedet, der trods de tilforladelige udgivelser er en slagmark for landets to største dagbladsudgivere.

"Der er en direkte konfrontation mellem de store spillere. Det er bedst eksemplificeret ved JP/Politikens køb af Budstikken i Syd- og Sønderjylland. Der er lige pludselig opstået en head-to-head-konkurrence i et nyt område Men også f.eks. i Aarhus og på Djursland er fronterne trukket op i fuld krig," siger Gorm Wesing Flyvholm direktør for Berlingske Lokale Medier til Børsen.

Politikens Lokalaviser er med blandt andet opkøbet af Budstikken ekspanderet kraftigt i 2011 fra 66 til 94 titler, hvoraf de 52 befinder sig i Danmark og de øvrige i Sverige. Forventningen lyder på en omsætning på 600 mio. kr. i år, siger adm. direktør Jan Halling til Børsen. 

Det lokale avismarked er ligeledes et erklæret indsatsområde for Berlingske Media, der for nylig offentliggjorde sin nye strategi, hvor en blanding af frasalg af urentable titler samt konsolidering med  selvstændige udgivere skal sikre koncernens position på det lukrative marked, hvor lokale- og regionale ugeaviser omsætter for omkring to mia. annoncekroner, ifølge tal fra Dansk Oplagskontrols reklameforbrugsundersøgelse.

Såvel Jan Halling som Gorm Wesing Flyvholm siger desuden til Børsen, at konstant trimning af udgifterne er vejen til sunde forretninger.

Politikens Lokalaviser skærer i alt 53 stillinger i Danmark og Sverige i løbet af 2011 og 2012. De fleste afskedigelser fandt sted i efteråret på grund af effektiviseringer i forbindelse med opkøbet af Budstikken.

- TBH 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også