Global: US-webannoncer ikke nok målrettet


 
MediaWatch


 

US-medier undervurderer målrettede annoncer
Den største annoncør på 22 amerikanske nyhedswebsites fra dagblade og magasiner, var mediet selv via diverse egenannoncer, ifølge en undersøgelse fra Pew Research Center. Langt de fleste medier kæmper fortsat med at tiltrække nok printannoncører til online, og de webannoncer de får fat på er standardannoncer, som kører over flere websites frem for at være målrettet specifikke brugeres interesser. De forskellige metoder kaldes blandt andet behavioral targeting, og det kunne kun tre ud af de 22 undersøgte nyhedsmedier prale af, ifølge den nye undersøgelse, som kan læses i sin helhed her.

Schibsted holder flyttedag
Medieselskabet Schibsted vil samle alle sine Oslo-lokaliserede udgivelser i en ny bygning i den norske hovedstad. Den model har de blandt andet haft held med i Sverige, men planerne bliver dog først realiseret i 2016/17, skriver Kampanje.com.

Wolff: Murdoch bør lukke the Sun
Flere ledende medarbejdere fra Murdoch-ejede the Sun er blevet arresteret i en sag om bestikkelse af politiet. Selv om Rupert Murdoch ikke er en mand, der let går i panik, bør han forstå, at fundamentet under hans britiske aviser slår revner. Derfor bør han benytte lejligheden til at sælge avisen for er mellem 5-700 mio. pund værd og bruge pengene til at lave en fond, som kan sikre de mere lødige aviser i hans britiske avisselskab the Times og Sunday Times. Det mener Michael Wolff i en kommentar i Guardian.co.uk.

Apple optrapper strid med Samsung
Apple har bedt retten om at blokere for, at Samsung kan sælge sine nye Galaxy Nexus smartphones, som bruger Googles nyeste Android-version, kaldet Ice Cream Sandwich. Det skyldes, at der ifølge Apple er tale om hele fire overtrædelser af selskabets patenter, blandt andet når det gælder en stemmestyret søgefunktion. Det skriver Reuters.com.

Derfor falder løssalget af magasiner i USA
Mr. Magazine, som professor Samir Husni ikke er bleg for at kalde sig, ser tre årsager til, at der sælges færre magasiner i amerikanske kiosker. Det skyldes dels høje priser, mener professoren, dels at der er for mange valg med helt op til 50 magasiner inden for samme kategori som kan være alt fra haven til tatoveringer samt at abonnementspriserne er alt for lave. Magasinerne er nemlig ifølge ham alt for hængt op på at skaffe mange læsere til annoncørerne ved at sælge deres egentlige kerneprodukt, papirmagasinet, alt for billigt.

Acta møder protester
Acta-loven afføder demonstrationer særligt i Østeuropa, hvor titusinder har været på gaden i protest mod tiltaget, som for nogle politikere har virket som et uskadeligt forsøg på at standardisere nogle copyright-love, men som ifølge kritikerne kan give incitament til, at eksempelvis teleselskaber kan holdes ansvarlige for eventuel ulovlig fildeling eller lignende, hvilket kan føre til alt for stram kontrol og overvågning af internettet. I London har anti-Acta-protesterne dog blot kunnet samlet et par hundrede, skriver BBC’s teknologikorrespondent.

Giver dine tweets chefen hovedpine?
New York Times’ mediejournalist og kommentator David Carr skriver i en klumme på Nytimes.com om, de faldgruber der kan være for journalister på Twitter. Senest er det gået galt for CNN-journalisten Roland Martin, som tweetede en kommentar vedrørende Super Bowl, mens det stod på, som af nogle blev opfattet som homofobisk. Når man bruger Twitter som en følgesvend til store mediebegivenheder som Oscar-uddelingen, Super Bowl eller lignende er det svært at modstå fristelsen til at sige noget der er på kanten og måske direkte upassende, skriver David Carr. Han tweeter som mediejournalist og spørger derfor sig selv, om hans tweets er af en karakter, der kan give hans chef hovedpine. NYT har ikke Twitter-regler, men forventer, at journalisterne opfører sig som NYT-journalister. Hvad det så end vil sige.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også