Oplag: ALT satte Femina af i 2011

I den benhårde konkurrence mellem Allers og Egmonts to kvindeugeblade, løb Alt for Damerne af med sejren i 2011 - med en overbevisende føring.
MediaWatch

Oplagslykken - eller marketingbudgettet - har ikke tilsmilet Allers Femina så meget som Egmonts Alt for Damerne i 2011.

I kolde tal har AFD’s forsider nemlig fristet cirka 57.100 købere hver uge i gennemsnit fra januar til november i år. Det er godt nok et fald på 7,2 pct. i forhold til samme periode 2010, men når Femina falder med næsten 12 pct. til et oplags-snit på 55.100, er det nok et plaster på såret hos Egmont.

I 2010 var strategien for at øge Feminas oplag mere aggressiv, og det bar frugt. Da årets 11 måneder var gået førte Femina med et ugentligt salg, der i gennemsnit var 1.000 blade højere end Alt for Damernes.

Flere læsere trods lavere oplag
Men det er dyrt at ville være størst, som flere af dagbladene også har sandet med faldende rabatter og lavere oplag til følge. Samme nye stil har Femina anlagt i år, som udgiverdirektør Per Ingdal tidligere har forklaret til MediaWatch.

Selvom oplaget er faldet, er bladet derfor ikke nødvendigvis en dårligere forretning, måske endda tværtimod. Et lavere oplag burde dog resultere i færre læsere, hvilket kan skade annoncepriserne, men ser man på de seneste læsertal for halvåret fra april til og med september, har Femina øget sit læsertal med 4,5 pct. til 276.000 læsere. Også på det område trumfede Alt for Damerne dog sin konkurrent og fik en vækst på 7,4 pct. til 305.000 ugentlige læsere.

I fire ud af 11 måneder har Femina haft et højere oplag end Alt for Damerne, mens de også er fulgtes ad i flere måneder. I oktober og novemer er gabet mellem dem til gengæld på næsten 10.000 eksemplarer.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også