Tv-ugeblad er oplagsvinder i 2011

Noget så gammeldags som tv-programmer på tryk falder i ugebladskøbernes smag. Det har givet 7 TV Dage oplagsvækst - som det eneste ugeblad i år i forhold til 2010.
MediaWatch

Ugeblade med langt flere redaktionelle kræfter og pengestrømme må i 2011 se sig totalt løbet over ende af Aller-ugebladet 7 TV-Dage, der som navnet antyder primært er en tv-guide. Bladets oplag er nemlig - som det eneste ugeblad - vokset, og det med knap otte pct. i gennemsnit fra januar til november i år i forhold til samme tid sidste år, viser tal fra Dansk Oplagskontrol.

Og det endda i en tid, hvor tv-programmer er tilgængelige i alle dagblade, på tekst-tv og på nettet for ikke at tale om en del ugeblade.

Slog B.T. af tv-pind
Aller slog tidligere på året B.T.’s forsøg på at lancere en selvstændig tv-guide af pinden ved at sænke prisen med tre kr. på 7 TV Dage og indgå samarbejde med Ekstra Bladet.

Selvom prisen kom tilbage på normalniveauet er oplaget bare steget og steget på 7 TV Dage, og det ligger nu på cirka 36.400. Bladet er derfor stadig en af oplags-miniputterne, men er ikke desto mindre årets eneste succeshistorie på oplagsfronten, når man sammenligner gennemsnittet for årets 11 måneder med sidste år for Allers og Egmonts titler.

Allers andet billigugeblad Kig Ind falder mest i snit fra januar til november i år i forhold til sidste år, hvor det er nede på cirka 43.500 eksemplarer per uge, eller 18 pct. lettere end samme tid året før. Relanceringen i sommer har således ikke hjulpet gossipbladet endnu, men det kan en ny chefredaktør måske lave om på.

Billedugeblade mister oplagskulør
Billed Bladets fald er straks en mere styg historie. Det royale ugeblad smider mest oplag i faktiske tal, hvor der i gennemsnit blev stanget næsten 13.000 færre eksemplarer over diskene ugentligt fra januar til november i år i forhold til sidste år. Det svarer til et fald på 7,1 pct. og er nogenlunde på linje med det gennemsnitlige fald på 6,8 pct. som ugebladene tilsammen har haft. Til sammenligning falder Egmonts Her og nu kun med fem pct. i perioden, men oplaget var til gengæld kun på 98.600 per uge i gennemsnit, mod Billed Bladets gennemsnitlige salg på 168.400 blade ugentligt.

Allers frækkere billed-ugeblad, Se og hør, er også blevet fravalgt mere af forbrugerne i år, hvor der er i snit er solgt 12.200 færre udgaver af sladderbladet per uge sammenlignet med 2010. Begge er dog sammen med Familie Journal i top tre over de mest solgte ugeblade.

Men familieugebladene mærker også fortsat sivning. Mest markant hos Ude og hjemme, der har det største tab i procent (-7,4) og i faktiske tal (-10.500 per uge) i forhold til Familie Journal og Egmont-konkurrenten Hjemmet.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også