Bureau: Magasiner er fortsat under pres

Læserne er vendt tilbage til magasinerne, men det gør annoncekronerne ikke nødvendigvis. Markedet er nemlig stadig tilbageholdende, mener printchef.
MediaWatch

Med et plus på over 600.000 læsere for magasinerne og læserfremgang for annoncetunge ugeblade som Alt for Damerne og Femina i den seneste halvårsmåling fra Index Danmark/Gallup, kan man ikke fortænke forlagene i at sætte næsen op efter mere lukrative annonceaftaler.

Men traditionen tro, bliver den forventning skudt ned, eller i hvert fald dæmpet, af et af de mediabureauer, der placerer annoncørernes medieinvesteringer.

“Det positive er, at magasinerne har vist, at de har en periode med vækst, men det resulterer i minimale prisstigninger, for de er stadig presset af, at andre medier performer bedre, og af at der stadig er meget taktisk annoncering på grund af krisen,” siger Gitta Steffensen, chef for printmedier i Carat med henvisning til, at tv og internet er de stærkeste annoncemedier, der især har fordel af, at effekten, det vil sige, hvor mange seere og brugere der eksponeres for annoncerne, kan måles.

Taktiske annoncer vigtigst
Og så er mange annoncører stadig mest optaget af annoncer i form af eksempelvis slagtilbud eller rabatter, der med det samme kan øge salget, den såkaldte taktiske annoncering.

“Så umiddelbart tror jeg, at magasiner og ugeblade i 2012 stadig skal kæmpe meget, selvom læsertallene er gået op,” tilføjer Gitta Steffensen.

Allerede i første halvår af 2011 kunne magasinerne slikke nogle af sårene fra de kraftige læserhug de fik i 2010, den tendens har fået mere styrke i den seneste måling fra april til og med september, når man sammenligner med samme tid sidste år. Og nu har tallene fundet deres niveau, mener Gitta Steffensen.

“Det er helt rart med en positiv historie på printområdet. Selvom dagbladenes læsertal fortsat er mere ustabile, ser det ud til, at magasinerne finder et leje nu. Det skyldes, at man er i en læsesituation, der er anderledes end nettet, og at man læser noget indhold, som er sværere at finde på nettet. Også i krisetider vil man gerne hygge sig med sit magasin, måske også fordi man ikke har så meget råd til at gå ud,” siger Gitta Steffensen.

Kernelæserne er tilbage
Egmont-magasinernes læsertal stiger mest procentuelt, men den positive tendens gælder alle tre forlag og de fleste typer af magasinkategorier.

“Kernelæserne er tilbage, og det er en fordel for de gamle blade, som folk kender. Der er også luget ud i magasinmarkedet, og så har der ikke været mange nye introduktioner det seneste år,” siger Gitta Steffensen.

En ny lancering som ‘Liv’ fra Benjamin får først målt læsertal i næste måling, hvor også Malling Publications’ Cover får målt læsertal, mens det nye familiemagasin Cover Kids formentlig ikke når at få målt sine tal allerede i næste ombæring.

Selvom læsertallene går op, forventer Gitta Steffensen ikke at blive præsenteret for en strøm af nye titler fra magasinforlagene.

“Der bliver tænkt meget over nye titler, men man researcher længe på, hvor hullet i markedet er, og på hvor man kan hive annoncering ud, som man ikke har i dag, og på at skabe nye annoncemuligheder som web-shops,” siger Gitta Steffensen.

Magasiner har fundet deres leje
Hun regner med, at modeannoncørerne, der har sparet på reklameudgifterne vil begynde at komme tilbage, og så kan fødevaregrupper af den mere lækre slags som øko-produkter og lignende måske i højere grad gøre deres indtog i magasiner og ugeblad, fordi det kan være svært at købe sig en placering i for eksempel tv, hvor efterspørgslen fra annoncørerne er stor.

Sidst men ikke mindst er der spørgsmålet om, at læsertallene har svinget så drastisk, siden Gallups nye målemetode i 2009, der medførte en bølge af kritik fra magasindirektørerne. Selvom udsvingene kan virke mystiske, mener Gitta Steffensen, at det er naturligt med en vis indkøringsperiode for en ny målemetode.

“I det øjeblik, man indfører ny målemetode, giver det større fald. Nu har man målt nogle gange, og udsvingene burde være væk,” siger Gitta Steffensen.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også