Fire magasinforlag i moms-appel

Fire magasinforlag har henvendt sig til Skatteudvalget op til, at et forslag, der vil give dem en kæmpe moms-lussing, skal førstebehandles i Folketinget.
MediaWatch

Et nyt forslag om at indføre moms på trykningen af magasiner og tidsskrifter trykt uden for EU skal træde i kraft den 1. januar 2012. Det anslås at koste udgiverne 60 mio. kr., men det beløb er meget lavt sat, mener fire mellemstore magasinudgivere som Oxygen Magasiner, JSL Publications, Audio Media og LSJ Publications.

Alle fire appellerer i en fælles skrivelse til Skatteudvalget om, at forslaget droppes. Det skriver Danske Specialmedier, der henviser til forlagenes kommentar.

Her skriver de, at de siden portostøtten blev fjernet i 2000, samt på grund af konkurrencen fra blandt andet internettet, har været nødsaget til at samarbejde med udenlandske trykkerier.

“Vi har rationaliseret vores produktionsgang, så vi fire mellemstore forlag alle er tvunget til at trykke i udlandet. Og det bliver vi nødt til at forsætte med at gøre, da priserne i udlandet er mere
konkurrencedygtige end i Danmark eller andre EU-lande,” skriver de fire forlag, som understreger, at det vil få “massive økonomiske konsekvenser” for dem, hvis forslaget bliver til lov.

“Vi har nu i tre år ikke kunne øge abonnementsprisen uden at miste læserne. Der er således kun os til at dække momsbetalingen. Det skal tages ud af et ikke-eksisterende overskud ovenpå en finanskrise og endnu en under opsejling,” tilføjer de.

Ud over forslagets negative konsekvenser for magasinbranchen, kan forslaget ifølge de fire forlag tilmed være i strid med EU-direktivet om sagen. Ifølge det skal kun goder, der indføres som postordresalg belægges med moms, og abonnementsmagasiner er ikke postordresalg, fremhæver udgiverne.

Ifølge dem har Skatteministeriet har dog foretaget “en ganske smart definition i lovbemærkningerne”, der sætter lighedstegn mellem postordresalg og salg af magasinabonnementer nemlig:

”Magasiner, tidsskrifter og lignende, der forsendes til private fra steder udenfor EU, anses for postordresalg, uanset hvordan bestilling finder sted. Bestilling via internettet eller SMS anses således også for postordresalg, hvis varerne forsendes til en privat.”

Ifølge magasinudgiverne sætter en EU-specialist spørgsmålstegn ved, om Skatteministeriet har lov til at indføre en sådan “selvopfunden definition af postordresalg”.

Danske Specialmedier anbefaler i sin opfordring til politikerne om, at loven, hvis den vedtages, tidligst træder i kraft et år efter vedtagelsen.

“Det giver mulighed for at tage højde for ændringerne i opkrævningerne i året op til lovens ikrafttræden - ligesom det giver magasinerne mulighed for at finde alternative tryk- og distributionsformer og dermed tilpasse sig til de ændrede vilkår,” skriver Danske Specialmedier.

Foreningen skriver, at flere magasinudgivere har meddelt, at de ikke vil være i stand til at afholde så væsentlige ekstraomkostninger, og at en lukning af et eller flere magasiner vil blive konsekvensen.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også