"Kig Inds oplag ligger lavere, end vi egentlig bryder os om"

Kig Inds relancering har ikke givet oplagsvækst. Det kan ny chefredaktør og synergier med Bazar muligvis ændre, lyder det fra Aller Medias udgiverdirektør.
MediaWatch

Gossip og mode fra Hollywood-stjernernes eksotiske liv har trods relanceret indhold og glittet forside ikke fået køberne til at flokkes om Aller-ugebladet Kig Ind, hvis oplag er faldet siden i sommer.

Oktober-oplaget landede på 36.000 - et fald på 43 pct. i forhold til samme måned i 2010 og et godt stykke under bladets gennemsnitlige niveau. Det lå i første halvår 2011 lå på 43.000 eksemplarer.

Slut med gratis gaver
Faldet skyldes, at Kig Ind ikke har haft marketingaktiviteter i oktober i år, mens det var tilfældet i oktober sidste år, forklarer udgiverdirektør Per Ingdal og understreger, at de gratis gaver godt nok løfter oplaget, men “ikke tjener sig hjem på bundlinjen”.

“Derfor har Kig Ind også som det eneste ugeblad udviklet et dvd-koncept, hvor læserne betaler ekstra for bladet i de uger, hvor der er en gratis dvd med, men dem har der altså ikke været nogen af i oktober.”

Alligevel er oplagsudviklingen ikke tilfredsstillende for Per Ingdal.

“Kig Inds oplag ligger lavere, end vi egentlig bryder os om, men bladet er fortsat en god forretning for Aller Media. Vi havde håbet på en mere positiv oplagsudvikling for bladet, da vi relancerede i sommers, men vi må acceptere, at den unge kvindemålgruppe er meget flygtig, og har et andet og mindre loyalt indkøbsmønster for blade end andre målgrupper,” oplyser Per Ingdal.

Ny chefredaktør
Han har netop sat Katrine Memborg ind som ny chefredaktør efter at Michael Hansen skiftede stillingen ud med et job som redaktionssekretær på Billed Bladet. Hun er også chefredaktør for Bazar og Vi unge.

“Om det decideret vil resultere i oplagsvækst er for tidligt at sige. Det må fremtiden vise,” lyder det fra Per Ingdal, som understreger, at Katrine Memborg selv tilhører selv målgruppen, og har arbejdet med blade og magasiner i mange år.

“Samtidig vil Katrine kunne skabe synergier til især Bazar, så begge blade kommer styrket ud af samarbejdet.”

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også