Oxygen: "Vi har ikke gjort det af nød"

Samarbejde gør eks-konkurrenterne Egmont og Oxygen stærkere på forældre-stoffet, siger Oxygen-dir. Henrik Løvstrøm, som nu kun har Cover Kids at kæmpe imod.
MediaWatch

Fra konkurrenter til samarbejdspartnere. Sådan kan det gå i mediebranchen, og sådan er det nu gået mellem Egmont Magasiner og Oxygen Magasiner. Førstnævnte har nemlig lukket sit blad ‘Vi Forældre’ og købt aktiemajoriteten i Oxygen, som fremover udgiver Egmonts Gravid-blade og sine egne ‘Vores Børn’-blade.

“Det er en ubetinget god dag i Oxygen Magasiners historie,” siger adm. direktør Henrik Løvstrøm (foto), der indledte de første snakke med Egmont for et halvt år siden og fortsat er aktionær i selskabet og en del af bestyrelsen, ligesom de tidligere aktionærer er det.

“Egmont er stærke på løssalg og har et bredt distributionsnetværk til kioskerne, og vi er stærke på abonnement, fordi vores blade følger barnets alder. Det kan vi nu gøre endnu bedre med Egmonts fire årlige graviditetsmagasiner. Det at vi slår magasinerne sammen gør os også mere interessante for annoncørerne, så vi skal have mere for vores annoncer, men oplaget stiger også,” siger Henrik Løvstrøm.

Han afviser, at Egmonts indtog i Oxygen Magasiner på nogen måde har karakter af en redningsaktion, selvom selskabet i 2010 fik et minus på 4,3 mio. kr.

“Vi har ikke gjort det af nød, selvom vores regnskaber kan se sådan ud. Vi kunne godt have fortsat på egen hånd, men det var der ingen gurnd til, når nu vi nu kunne tale godt med Egmont. Det styrker selvfølgelig også vores økonomi fremover, at vi får flere abonnenter og kan tilbyde annoncørerne flere interessante løsninger Det er også interessant for os at komme ind i en stor organisation, hvor vi kan trække på ekspertviden og lære af dem, ligesom de kan lære af os,” siger Henrik Løvstrøm.

Ville det ikke have sparet flere penge, hvis I var flyttet sammen med Egmont?

“Det kan måske komme på tale i fremtiden, men rædselsscenariet er jo, når små succesfulde virksomheder er slået sammen med de store og så er døde med det samme. Derfor er det min fornemmelse, at Egmont har interesse i at bevare os som et autonomt forlag, som er stærkt på det her nicheområde,” siger Henrik Løvstrøm, som overtager to medarbejdere fra Egmonts ‘Vi Forældre’.

Det kun to numre gamle Cover Kids, der er kommet godt fra start, er nu den eneste magasinkonkurrent på forældrestoffet med Egmonts og Oxygens samarbejde, for Aller Media lukkede sit sidste forældremagasin i marts 2010. Dermed var det den lille spiller blandt magasinhusene som Oxygen Magasiner der løb af med forældre-sejren - selvom Egmont nu ejer aktiemajoriteten i forlaget.

I løbet af de senere år har Oxygen Magasiner skåret forretningen til og blandt andet lukket sin abonnementsdel. I foråret blev Ridemagasinet Equipage solgt til Landbrugsmedierne

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også