Lækket pirat-scoop får konsekvenser

Bladkompagniet indskærper, at magasiner skal blive i kioskernes baglokaler indtil udgivelsesdagen efter at solo om sejlerfamilie blev ødelagt.
MediaWatch

Kioskejerne får snart en påmindelse fra Bladkompagniet om, at de ikke må sætte magasiner og andre blade på hylderne før udgivelsesdagen.

Det sker i kølvandet på Bådmagasinets og Politikens solohistorie om den kidnappede sejlerfamilie, som var ude i alle medier, dagen før de udkom med den. Forhandlerne får nemlig leveret de glittede tryksager dagen før udgivelsesdagen af Bladkompagnet.

“Vi sender en meddelelse til alle vores forhandlere, hvor vi indskærper, at salget af blade først skal ske på den påtrykte salgsdag,” siger Christian Lanng Nielsen, adm. direktør for Bladkompagniet.

Havde forsinket forsendelsen
Sagen skyldtes, at en bladforhandler havde sat Bådmagasinet på hylden onsdag, selvom det først skulle have været i officiel handel torsdag.

Bådmagasinet havde ellers forsinket forsendelsen af bladet til abonnenterne for at sikre, at historien ikke kom ud for tidligt. Men lige meget hjalp det, fordi nogle kioskejere satte bladet på hylderne, hvor det blev opsnappet af journalister på flere medier, så historien blandt andet kunne præsenteres i TV-avisen onsdag aften.

Bladkompagniet har også skrappere sanktionsmuligheder over for forhandlerne, fordi de undskriver nogle forretningsbetingelser som blandt andet omhandler at overholde salgsdagen.

“Overholder man ikke det, kan man få en straf som strækker sig fra en advarsel til en bod på op til 2000 kr.,” siger Christian Lanng Nielsen.

Så langt som vi vil gå
Han vil dog ikke sætte himmel og jord i bevægelse over pirat-lækket, der fik Politiken til at publicere dele af solointerviewet på nettet dagen før det trykte interview for at ride med på mediebølgen.

“Jeg tror bedre, du kan forklare mig, hvad der skete i denne sag. Det jeg har forstået er, at der er en forhandler, der har stillet bladene på hylden onsdag, en journalist så det, og så rullede historien i alle medier. Baseret på det vil vi udsende forhandlermeddelse til alle vores forhandlere og indskrære, at den dag, der står påtrykt som salgsdag, er den dag, magasinerne må sættes op.

“Det er så langt, som vi både kan og vil gå. Jeg kender ikke til andre sager af denne type i de senere år. Det er en beklagelig sag, men det er ikke et generelt problem, og det er generelt ikke et problem, hvis det sker,” siger Christian Lanng Nielsen med henvisning til, at magasiner og blade sjældent rummer solohistorier af en sådan karakter som pirat-scoopet.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også