MediaWatch

Ny reklamelov kan presse North Media

Hvis forbrugerne skal sige aktivt ja til at modtage reklamer, får det store konsekvenser for North Medias distributionsforretning.

Det vil være alvorligt for Søndagsavisens ejer North Media, hvis den nye regering gennemfører en lov, der betyder, at forbrugerne aktivt skal vælge at modtage husstandsomdelte reklamer.

Det kan nemlig udfordre koncernens lukrative distributionsforretning FK Distribution, der i høj grad er med til at sikre koncernen overskud, skriver Ritzau Finans.

"Det er klart, at hvis antallet af husstandsomdelte reklamer falder, falder vores omsætning. Så det vil være et stort problem for os," siger Mads Dahl Andersen, adm. direktør for North Media til Ritzau Finans.

Han ønsker dog ikke at spekulere nærmere i de økonomiske konsekvenser af forslaget.

Ud over faldet i omsætning, vil FK Distribution stå over for en  teknisk udfordring, hvis den nye reklamelov vedtages, fordi selskabet i så fald skal øge deres registrering af husstandene, hvis det i stedet for at registrere de 20 pct. af husstandene, der ikke ønsker reklamer ind ad døren, skal registrere de 80 pct. af husstandene, der gerne vil have reklamer. Det vil også øge antallet af fejl, mener Mads Dahl Andersen, som håber, at politikerne vil besinde sig.

- TBH

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs