Anders And dropper de kendte

Anders And-bladets oplag tog på himmelflugt i august, hvor det steg med næsten 50 pct. Det skyldes ikke flere kendis-besøg i Andeby, men mere læsestof, siger Egmont.
MediaWatch

Andeby har tidligere haft celebert besøg i form af flere nulevende kendisser i letgenkendelige tegneserieversioner som Sidney Lee og tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen. Også Anders Lund Madsen og Olsen Banden har været på besøg i Anders And-bladet.

Kendisserne løftede salget af bladet med tocifrede procenttal efter en længere periode med kraftige tab. Men salgslykken har varet kort, og derfor vender Anders And & Co. nu tilbage til tegneserierødderne, fortæller Martin Oesten, produktchef i Egmont Serieforlaget.

"Mange af kampagnerne med de kendte i historierne solgte meget, men ugen efter var bladet næsten tilbage til det normale niveau. Derfor vender vi tilbage til kernen og sætter fokus på indholdet med læsestof-kampagner og fortsættende historier, for det holder fast i læserne i længere tid, og så slår vi mere på bladets værdier frem for at køre på de kendte," siger Martin Oesten.

I august gav tallene ham ret. Her steg Anders And-bladets oplag kraftigt fra 38.000 til 56.300 eksemplarer per uge i gennemsnit, svarende til 48,2 pct.

Det skyldes en heftig sommerkampagne i sidste måned, hvor Anders And-læserne fordelt over tre numre fik 246 ekstra sider, som led i den "læsestof-kampagne", Martin Oesten omtaler. Lignende kampagner er planlagt op mod jul.

"Vi hævede endda prisen med fem kr. til 29,95, så det var positivt, at det kunne lade sig gøre også at hæve oplaget uden at skrive kendte folk ind i historierne," siger han.

Den succesfulde føljeton i augustnumrene bygger på arkivmateriale og fulgte Onkel Joakims meritter fra ælling til and tegnet af en af de mest anerkendte Anders And-tegnere Don Rosa, der snart besøger København i anledning af en tegneserie-festival.

"Jo mere man graver sig ned i det, jo mere opdager man, at der ligger masser af guld i form af gamle historier. Det er sjovt at de yngre læsere også værdsætter de ældre striber," siger Martin Oesten.

Oplagsstigningen i august kommer efter en drøj tid for Anders And-bladets salg, der målt på halvårsgennemsnittet faldt med 20.000 eksemplarer eller omkring 20-30 pct. Fra første halvår 2009 til 2010 mistede bladet næsten 100.000 læsere.

I første halvår tabte Anders And-bladet stadig omkring ti pct. af oplaget, men læsertallet holdt sig mere stabilt og faldt blot med 8.000 til 250.000 ugentlige læsere i forhold til første halvår 2010, ifølge de nyeste tal fra Gallup og Dansk Oplagskontrol. Og Martin Oesten mener ikke, at oplagsudviklingen er alarmerende.

"Det afhænger af, hvad man sammenligner med. Bladet er jo faldet i oplag siden 70erne, men her i huset er vi positive over, at faldet er mere stabiliseret, og hvis vi tager sommersalget med er det kun et par procentpoint, det er faldet i forhold til samme tid sidste år."

Anders And-bladets faldende oplag lå til grund for at Egmont Serieforlaget, der udgiver bladet, gik i offensiven og i løbet af efteråret 2010 fik Anders And-bladet udover tiltaget med kendte danskere i tegneserieversion også et nyt webunivers til både børn og deres forældre samt 2D-koder i bladet, der kunne scannes med mobilen.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også