IUM: Modemagasiner er faldet i online-søvn

Mediebureauet IUM mener, at modemagasinerne ikke er progressive nok på deres digitale platform. Det er der delte meninger om blandt magasinerne.
Cecilie Thorup

De færreste medier har endnu knækket koden til, hvordan man kan tjene penge på nettet - heller ikke modemagasinerne. Men lige netop den mediekategori er særligt døsig, når det gælder udviklingen af deres brand på nettet, mener mediebureauet IUM.

”Modemagasinernes sites har et stort potentiale på grund af deres shoppeglade brugere, men det virker som om, de har mistet gejsten,” mener Linda Christensen, account director hos IUM.

”For nogle år siden var der meget fokus fra forlagenes side på at få de digitale platforme op at stå som en forlængelse af modemagasinerne. Udmeldingerne var dengang om store sats på de digitale platforme – digital var et ’buzz word’, og man øjnede nye forretningsmuligheder. I dag virker det om, at magasinernes digitale platforme er faldet i søvn. Der satses ikke synligt hverken på udvikling af indhold, eller på at tiltrække brugere,” siger Linda Christensen, der pointerer, at trafik er et vigtigt parameter for de annoncører, som modemagasinerne i høj grad også har potentiale for at tiltrække online.

 

Antal online-brugere på udvalgte sites. Kilde: fdim.dk

”Brugertallene er vigtige, for det kræver en kritisk masse af brugere at få pengene op af lommerne på annoncørerne, og magasinernes sites er potentielt meget attraktive for annoncører inden for mode, skønhed og luksus,” tilføjer Linda Christensen.

”I dag er magasinernes sites virkelig nichesites, som betragtes som en ’icing on the cake’ men ikke som et primært medie. Så længe medierne ikke har løst det, er det ikke her, at man kommer til at tjene de store penge,” siger hun og erkender, at dagbladene heller ikke har løst det problem, selvom de har masser af brugere.

Elle: Vi er vågne
Cecilie Christiansen, chefredaktør på Elle, forstår ikke kritikken fra IUM.

”Lindas ord om at kvindemagasinerne er faldet i søvn online undrer mig, når nu netop elle.dk formår at vækste. En vækst som i øvrigt har været stødt siden foråret 2010, hvor vi ændrede vores onlinestrategi,” siger Cecilie Christiansen og fortsætter:

”Ligeledes er vi også langt de største på Facebook; netop fordi vi prioriterer at være vakse og vågne på den digitale front og udnytte alle typer medier til vores fordel. Og det gør man naturligvis kun ved at sætte ressourcer ind på den digitale front, som vi netop har valgt at gøre.”

Anne Absalonsen, chefredaktør for IN, forholder sig afventende.

"Vi har stadig ikke fundet en formel for synergi mellem print og digitalt, der tilgodeser vores læseres behov," siger hun.

Eurowoman: Fair kritik
Hos Eurowoman kan man godt genkende kritikken, men man ligger bestemt ikke på den lade side.

”Kritkken er retfærdig,” siger Camille Berner, webredaktør for Eurowoman. Hun er netop tiltrådt stillingen for tre måneder siden fra en stilling på Trendsales, og kan godt se en døsighed på kvindemagasinernes online-platforme.

Men hun påpeger, at Eurowoman har en stigning på 11 procent i brugere fra maj til juli 2011. Desuden oplever hun en stor interesse fra annoncørerne.

”Et af de seneste eksempler på kreative kampagner gælder undersitet 'ByFord' i samarbejde med bilmærket Ford, der blandt andet har en konkurrence om beskrivelse af en drømmerejse med bil samt redaktionelt indhold fra andre Egmont-magasiner såsom Gastro,” siger Camille Berner.

Hos Elle har man også fundet en balancegang mellem annoncører og læsere, der indtil videre giver god mening.

”Vi har formået at skabe en synergi mellem print og online for annoncørerne ved at udvikle så stærke annoncepakker som overhovedet muligt. Den digitale platform er derfor først og fremmest vigtig for at forstærke magasinets brand overfor potentielle købere, og til at skabe unikke annonceprodukter for annoncørerne. På nettet får annoncørerne en umiddelbar respons på deres annoncer, mens magasinet er bedre til at opbygge annoncørernes brands. Begge dele naturligvis i forhold til en attraktiv målgruppe af trendorienterede og shoppelystne kvinder,” siger Cecilie Christiansen.

Costume: Først på Ipad
Modemagasinet Costume har som det eneste kvindemagasin lanceret en version på Ipad – men det er ikke nødvendigvis den rigtige kode.

”Costume vil – lige som alle andre medier pt. – meget gerne knække koden til, hvordan man kan få betaling for indhold online og på andre potentielle nye platforme, både i forhold til målgruppen og annoncører - alle tips til det er velkomne i min indboks,” siger chefredaktør for Costume, Rikke Agnete Dam, og fortsætter:

”Nej, spøg til side: P.t. oplever vi en kæmpe interesse fra annoncører for Costume.dk, der betyder, at sitet er fuldt booket, så vores oplevelse er ikke at være gået i stå online – tværtimod. For et par måneder siden lancerede vi netop derfor Costume på Ipad som betalingsmagasin, og med den lancering synes jeg ikke helt, at man kan tale om, at Costume har mistet gejsten på de digitale platforme, selvom man selvfølgelig altid kan blive bedre. Men indtil videre må vi jo ligesom mange andre erkende, at det stadig er Costume på print, der er hovedforretningen – omend det ikke længere giver mening at skelne så meget mellem et magasin på print og online, men må se printmagasinet, events på ”landjorden” og online som et samlet hele under Costume-brandet, både i forhold til målgruppen og annoncører,” siger hun.

Hun forklarer, hvordan magasinerne placerer sig i en svær mellemtid, hvor det hverken er det ene eller det andet, der er svaret.

”Vi vil meget gerne lancere nye interessante tiltag, og har tidligere haft et digitalt magasin, der var gratis for brugerne, men vi må jo også se på, hvor indtjeningen ligger, og enhver investering koster os noget – uden at vi kan være sikre på, at annoncerne med det samme vælter ind. De vil – af gode grunde – gerne se tiden an. Men blandt andet derfor er vi jo i en lidt besynderlig mellemtid, hvor vi på den ene side gerne vil udvikle en masse nye ting, men på den anden side også må handle forsvarligt og værne om hovedforretningen. Og hvor vi stadig venter på den teknologiske udvikling, hvor nye "dimser" i fremtiden kan få en stor betydning for, hvad der kan lade sig gøre digitalt – og for eksempel er vores satsning på Ipad jo også afhængig af, hvor mange der anskaffer sig en Ipad.” 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også