Portostigning presser påny små fagblade

Post Danmark har for nylig sat priserne for omdeling af magasiner op, og det betyder stærkt stigende distributionsomkostningerne for de helt små fagblade. De nye prisændringer trådte i kraft i går, og vil ifølge Danske Specialmedier betyde, at omkostningerne til distribution stiger med i gennemsnit 20 procent for landets mindste fagblade, der har oplag på mellem 3000 og 10.000, skriver Berlingske.
Per Fanefjord Laursen

Post Danmark har for nylig sat priserne for omdeling af magasiner op, og det betyder stærkt stigende distributionsomkostningerne for de helt små fagblade.

De nye prisændringer trådte i kraft i går, og vil ifølge Danske Specialmedier betyde, at omkostningerne til distribution stiger med i gennemsnit 20 procent for landets mindste fagblade, der har oplag på mellem 3000 og 10.000, skriver Berlingske.

Bladene har ikke mulighed for at vælge en alternativ distributør til Post Danmark og risikerer at måtte indstille sine printudgaver, da det i mange udkantsområder kun er Post Danmark, der har kapacitet til at omdele bladene.

"I udkantsområderne er der ikke noget alternativ. Derfor overvejer mange forenings- og fagblade at blive rene netaviser eller at udkomme færre gange om året, måske helt at lukke. Vi er gået fra et kontrolleret til et ukontrolleret statsmonopol, og det går ud over foreningslivet," siger Christian Kierkegaard, direktør i Danske Specialmedier til Berlingske.

Omkostning steg med 170.000
Det kirkelige ugemagasin, ‘Udfordringen, der har et oplag på 6200, har i løbet af sommeren måtte afskedige én af sine tre journalister, fordi bladets distributionsomkostninger er steget med 170.000 kr. årligt som følge af den nye prismodel hos Post Danmark.

Bladets redaktør Henri Nissen oplyser, at man var nødt til at afskedige medarbejderen, selv om man havde sat abonnementsprisen op med 50 kr. Bladet var i forvejen ramt af, at portostøtten forsvandt i 2004, hvilket udløste en øget portoudgift på én mio. kr årligt. Støtteordninger og besparelser har ikke kunnet kompensere for de stigende udgifter.

Danske Special Medier og Grafisk Arbejdsgiverforening har overgivet sagen til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. På Christiansborg har både S og R meddelt, at de vil drøfte sagen med de øvrige partier bag det nuværende postforlig.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også