Egmont i oplags-udbrud

Egmonts samlede magasinoplag er vokset med 11,5 pct. ifølge de seneste halvårstal fra Gallup. Såvel Aller som Bonnier mister oplag.
MediaWatch

Mens magasinernes læsertal dratter voldsomt, ser det bedre ud for oplagstallene i andet halvår 2010. Egmont Magasiner kan lige frem prale af en samlet oplagsvækst på 11,5 pct., mens Bonnier Publications som største magasinudgiver har en oplagstilbagegang på ca. fem pct., mens Aller Media har fået skåret 8,5 pct. af sit magasinoplag.

Mindre Egmont-titler i vækst
Der er store udsving for de forskellige magasiner.

I Egmont går kun magasinet 'Vi forældre' stort tilbage med 26,4 pct., mens alle andre stort set holder niveauet eller vokser. Det er især nogle af Egmonts mindste titler som 'Fit Living' og 'Rum', der er i vækst - de har dog stadig forholdsvis beskedne oplag på ca. 16.600 og 16.300. Egmonts magasin-flagskibe 'Eurowoman' nærmer sig igen et oplag på ca. 30.000, mens 'Euromans' oplag er et par tusinde eksemplarer lavere.

Tidens Kvinder og Q dratter
Hos Aller taber 'Tidens kvinder' mest oplag med 22,2 og er nede på et oplag på 17.300, mens 'Q' ligledes mister en femtedel af sit oplag. Lyspunktet hos Aller er modemagasinet 'Elle', som har en lille fremgang på 1,2 pct. til ca. 29.500.

Oplagene for Bonnier og datterselskabet Benjamins magasiner spreder sig fra tilbagegang på 16,8 pct. ('National Geographic') til fremgang på 14,3 pct. ('Gør det Selv'). Kun 'BoligMagasinet' går ellers frem med fem pct. til næsten 32.000 eksemplarer. Bonnier har markedets største magasintitler målt på oplag, men både 'Bo Bedre' og 'Illustreret Videnskab' taber fortsat oplag og ligger nu på henholdsvis 75.000 og 54.500 eksemplarer.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også