Sund Nu lukket

Bonnier har lukket magasinet Sund Nu til kvinder 45+. Fremover skal I Form dække stofområdet.
Tine Brødegaard Hansen

'Sund Nu' blev lanceret, da krisen begyndte i efteråret 2008 - og overlevede den ikke. Bonnier-magasinet til kvinder over de 45 år er lukket, erfarer Mediawatch, i stedet skal en af Bonniers største magasin-sællerter, 'I Form', dække stofområdet alene.

Fra et niveau på 25.600 i første oplagsmåling i 2. halvår 2008 er oplaget fadet stødt for Sund Nu - til 17.150 i 2. halvår 2009 (et fald på 33 pct.). Det tal faldt yderligere til 14.600 i 1. halvår 2010.

Lukningen af Sund Nu som en selvstændig udgivelse falder sammen med, at Bonniers datterselskab Benjamin Media har lanceret 'Liv' til kvinder 40+, som sætter fokus på sundhed i lighed med stofområder som skønhed og mode.

Kender mændene bedre
Bonnier Publications udgiver også 'Aktiv Træning' målrettet mænd, der klarer sig markant bedre med et oplag på 24.700.

I modsætning til Aktiv Trænings mandlige målgruppe har Bonnier Publications ikke før haft erfaringer med den kvindelige målgruppe over 45 år. Det har gjort opgaven med Sund Nu vanskeligere, har Bonniers adm. direktør, Michael Cordsen, tidligere forklaret i et interview:

"Når det gælder 'Aktiv Træning', har vi en stor database over mandlige abonnenter og viden om dem fra 'Historie' og 'Illustreret Videnskab. Men med kvinder i 50+, går vi ind i et nyt segment, så der skal arbejdes på at nå dem specifikt, og differentiere bladet fra I Form. Nogle gange rammer man plet fra dag et, andre gange skal man justere, det bekymrer os ikke."

Bortset fra I Forms oplag på næsten 40.000 i 1. halvår 2010, har træningsmagasinerne ikke oplag, der nærmer sig modemagasinerne eller de populære hobbymagasiner. Egmonts 'Fit Living' havde i samme periode et oplag på 16.900, men gik i modsætning til Sund Nu frem.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også