Vores Børn sælger meningsmålinger

Oxygen Magasiner, der bl.a. udgiver 'Vores Børn', tilbyder nu salg af meningsmålinger til annoncører som et nyt forretningstiltag.
Tine Brødegaard Hansen

Hvad mener forældre om en ny form for bleer, babymos eller legetøj? Det håber Oxygen Magasiner, der blandt andet udgiver 'Vores Børn', at annoncørerne vil bruge selskabets nye analyseværktøj til at finde ud af.

"Vores målgruppe er såvel større som mindre virksomheder, der henvender sig til vores magasiners målgruppe af gravide og forældre med mindre børn," siger Henrik Løvstrøm, adm. direktør i Oxygen Magasiner.

Meningsmålingerne vil bestå af op til 20 spørgsmål, som Oxygen indsamler svar på online via magasinernes nyhedsbreve, via bannere på voresbørn.dk eller på kundernes eget site.

Selvom et folketingsvalg er lige oppe over, og børnefamilierne oftest er i politikernes søgelys, tror Henrik Løvstrøm ikke, at det er i partikasserne, at det økonomiske grundlag for det nye tiltag skal findes.

"Nej, jeg tror ikke, det er noget for de politiske partier, de har selv masser af værktøjer til det - og så siger de jo alle, at de ikke lytter til meningsmålinger," siger Henrik Løvstrøm.

Hvad forventer I at få ud af det økonomisk?

"Det bliver nok ikke ligefrem et stort nyt forretningsområde - men jeg forventer, at vi kan lave en fornuftig årlig omsætning på det. Der ligger en naturlig begrænsning, idet vi ikke uge efter uge kan proppe en meningsmåling ned i halsen på vores brugere. De har indtil nu vist sig meget velvillige til at svare på spørgsmål - men vi skal også passe på ikke at overdrive. Vi har naturligvis undersøgt, hvad vores annoncører synes om dette nye tiltag, og der har været en klar interesse - så det bliver spændende at se, hvad det kan udvikler sig til," siger Henrik Løvstrøm.

Systemet blev oprindeligt udviklet til brug for Oxygen Magasiners egne læserundersøgelser.

"Gennem nogen tid har vi benyttet det til at lave redaktionelle analyser for at kunne målrette vores magasiner. Systemet er forholdsvis simpelt, og derfor fik vi ideen om, at vores annoncørkunder sikkert godt kunne bruge specialanalyser baseret på vores fælles målgruppe. Konkret optod ideen en morgen i bilen på vej på job. Aftenen før havde der været en politisk duel i tv, og nu var radioavisen var fyldt med analyser og meningsmålinger, "so ein ding muss wir auch haben", tænkte jeg, og så gik vi i gang," siger Henrik Løvstrøm.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også